Άκου, Δες, Πιάσε, Φάε, Μύρισε! Αισθήσεις & Δυσλεξία.



 -Μπορείς να μου πεις ένα επίθετο;
-Εεεε.....
-Τι είναι επίθετο ξέρεις;
-Ναι, ναι είναι αυτό που χαρακτηρίζει το ουσιαστικό!

Ένα παιδί με Δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ πιθανό να γνωρίζει τον γραμματικό κανόνα αλλά να αδυνατεί να τον εφαρμόσει. Δεν είναι λίγες οι φορές που απαντά άψογα στο τι είναι Ρήμα, Ουσιαστικό ή Επίθετο αλλά ξοδεύει ανεξήγητα πολύ χρόνο για μια "απλή" άσκηση την οποία αρκετές φορές δεν την ολοκληρώνει ή έχει κάνει αρκετά λάθη.

Οι αφηρημένες πληροφορίες, οι θεωρητικές εξηγήσεις, οι γραμματικοί κανόνες που ενέχουν δύσκολους ορισμούς μπερδεύουν το παιδί με Δυσλεξία. Η μάθηση πρέπει να γίνεται πιο συγκεκριμένη, να αποφεύγεται η πληθώρα γλωσσικών πληροφοριών και να συνδυάζεται ο κανόνας με περισσότερο βιωματικές ασκήσεις.

Ας ασχοληθούμε να ξεχωρίσουμε το Επίθετα από τα Ουσιαστικά. Η παρακάτω άσκηση γίνεται στις συνεδρίες της Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home , λέγεται "Άκου, Δες, Πιάσε, Φάε, Μύρισε"!! και δημιουργεί σύνδεση των αισθήσεων με τα Επίθετα.

Άσκηση: Σε ένα τετράδιο γράφουμε απλές, μικρές προτάσεις χρησιμοποιώντας επίθετα και ουσιαστικά. Η κάθε πρόταση πρέπει να αναφέρεται σε μια αίσθηση. 

Αρχικά εξηγούμε ότι ένα επίθετο μας λέει για το Πως ακούγεται, φαίνεται, μυρίζει, τι γεύση έχει και πως είναι όταν αγγίζουμε ένα ουσιαστικό. Το παιδί πρέπει να υπογραμμίσει τα ουσιαστικά και να κυκλώσει τα επίθετα. Έπειτα θα κατηγοριοποιήσει τα επίθετα σε στήλες ανάλογα με την αίσθηση που αναφέρονται.

Παραδείγματα προτάσεων:
  1. Στα παιδιά αρέσουν τα αλμυρά πατατάκια.
  2. Ο Μαξ είναι ένας όμορφος σκύλος.
  3. Η γιαγιά έφτιαξε ένα γλυκό κέικ.
  4. Η σειρήνα έχει πολύ τσιριχτό ήχο.
  5. Στο ψυγείο έχουμε ένα βρωμερό τυρί.
  6. Το τριαντάφυλλο έχει μυτερά αγκάθια.
  7. Ο ήλιος έχει πολύ λαμπερό φως.
  8. Ο ψίθυρος της μητέρας ήταν σιγανός για να μην ξυπνήσουν τα παιδιά.
  9. Η γάτας μας έχει πολύ απαλό τρίχωμα.
  10. Η Μαρία έχει έναν ευωδιαστό κήπο.


Σε αυτό το σημείο φτιάχνουμε απο μια στήλη για κάθε αίσθηση και ζητάμε απο το παιδί να γράψει τα σχετικά επίθετα σε κάθε μια.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να κατακτήσουν την έννοια του επιθέτου στο Λόγο. Μπορεί να γίνει από ειδικούς θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


2 σχόλια:

Unknown είπε...

Πολύ πρωτότυπη άσκηση. Τη βρίσκω ενδιαφέρουσα και ανυπομονώ να τη χρησιμοποιήσω και να δω τα αποτελέσματά της

A. είπε...

Ναι είναι μια άσκηση που όταν την εφαρμόζω σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όλων των τάξεων αποκαλύπεται ότι δεν γνωρίζουν τις αισθήσεις και τι καταλαβαίνουμε με αυτές!!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!