28 Σεπ 2016

Μαθαίνω όταν παίζω! 4+1 παιχνίδια ανάπτυξης στην Προσχολική ηλικία



Προσχολική ηλικία και παιχνίδι είναι έννοιες ταυτόσημες! 

Δεν μπορεί να υπάρξει εξέλιξη, ωρίμανση, μάθηση και γνώση χωρίς τη διαδικασία του παιχνιδιού. Το μικρό παιδί μαθαίνει τη ζωή μέσα απο το παιχνίδι. Για αυτό και η ενασχόληση μας μαζί του είτε πρόκειται για γονείς, εκπαιδευτικούς ή θεραπευτές έχει εξαιρετικά αποτελέσματα, στη νοητική και φυσική ανάπτυξη, όταν το παιχνίδι έχει το πρωταγωνιστικό ρόλο.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε τα 5 παιχνίδια ανάπτυξης εδώ!

4+1 παιχνίδια που όλοι μπορούμε να κάνουμε με το μικρό παιδί:

  • Παζλ: Το παιδί λύνει προβλήματα και ενισχύει την Οπτική του διάκριση. Μαθαίνει χρώματα και μορφές ενώ βοηθάει στο συντονισμό χεριού-ματιού. Επίσης εκπαιδεύεται στη συγκέντρωση και στην επιμονή.
  • Κυνηγητό: Το παιδί χρειάζεται να εφαρμόσει διάφορες κινητικές δεξιότητες για να "ξεφύγει" ή για να "κυνηγήσει". Με αυτόν τον τρόπο ενισχύει την αδρή κινητικότητα και σε παιδιά με κινητική ανησυχία διατηρεί σε ισορροπία το περίσσευμα ενέργειας.
  • Ζωγραφική με τα δάχτυλα:  Είναι μια πολύ καλή εμπειρία μάθησης ενώ παράλληλα βοηθά στη λεπτή κινητικότητα, στη φαντασία και στη δημιουργικότητα.
  • Χτίσιμο και συμβολικό παιχνίδι: Με σεντόνια, μαξιλάρια, κουβέρτες "χτίστε" ένα σπίτι, κάστρο, σκηνή και παίξτε μαζί "φανταστικά" παιχνίδια.
  • Μπάλα: Η μπάλα είναι το πιο απλό και χρήσιμο παιχνίδι που μπορεί να έχει ένα παιδί σε αυτή την ηλικία. Αφήστε το να σπρώξει, πετάξει, κλοτσήσει, κυλίσει, στροβιλίσει τη μπάλα. Έτσι θα αναπτύξει και θα βελτιώσει πλήθος κινήσεων που πρέπει να συνεργάζονται για να τα καταφέρει.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε τα 5 παιχνίδια ανάπτυξης εδώ!


Tips
  • Όλα τα παιχνίδια ξεκινούν με μικρό δείκτη δυσκολίας και γίνονται πιο σύνθετα όσο το παιδί μεγαλώνει και κατακτά περισσότερα αναπτυξιακά στάδια. 
  • Παίζουμε μαζί του τα "ίδια" παιχνίδια όσες φορές θέλει αφού η επανάληψη είναι βασικός τρόπος μάθησης σε αυτή την ηλικία!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

27 Σεπ 2016

Γράφουμε μόνοι μας! Θέμα ελεύθερης γραφής & ανάλυση παραγράφου



Πως θα πείσουμε τα παιδιά με δυσλεξία να γράψουν;

Για την άρνηση της γραφής βοηθάει πολύ ένα ενδιαφέρον θέμα! Εδώ αναζητήσαμε ένα θέμα που να κεντρίζει το ενδιαφέρον και να έχει ένα βαθμό έκπληξης.

Το πιο συνηθισμένο θέμα μετά την επιστροφή από τις καλοκαιρινες΄διακοπές είναι της μορφής: "Τι έκανες αυτό το καλοκαίρι;" Για να πετύχουμε την εγρήγορση που θέλουμε από τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιστρέψαμε το θέμα και το θέσαμε κάπως έτσι: "Ποια είναι αυτά που δεν έκανες αυτό το καλοκαίρι και θα ήθελες πολύ να είχες κάνει";


Κατεβάστε & Εκτυπώστε το Εικονογραφημένο Θέμα ελεύθερης ανάπτυξης εδώ!



Επειδή όμως γνωρίζουμε ότι τα δυσλεξικά παιδιά είναι Κιναισθητικοί μαθητές, το θέμα (όπως και εδώ) το κόβουμε και το κολλάμε στο τετράδιο του. Το τετράδιο παίρνει μια άλλη αισθητική, στοιχείο που δημιουργεί κίνητρο στο παιδί να μην το παραμελεί.





Το παιδί θα γράψει από κάτω τη παράγραφο που του ζητάμε. Ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου είναι πάντα με τη μεθοδολογία της χρωματιστής παραγράφου. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας συζητάμε και σημειώνουμε μαζί Ποια είναι τα πράγματα που δεν έκανε και θα ήθελε να είχε κάνει! Οι καταγραμμένες ιδέες θα βοηθήσουν πολύ τη στιγμή που το παιδί θα πρέπει να γράψει τις σκέψεις του μόνο του.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε το Εικονογραφημένο Θέμα ελεύθερης ανάπτυξης εδώ!

Μια καλή ιδέα, που την εφαρμόζουμε πολύ συχνά πριν χρειαστεί το παιδί να γράψει μόνο του, είναι η Ανάλυση μιας παρόμοιας παραγράφου δείχνοντας την Αρχή τη Μέση και το Τέλος:



Παράδειγμα γραφής:





Κατεβάστε & Εκτυπώστε το Εικονογραφημένο Θέμα ελεύθερης ανάπτυξης εδώ!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


22 Σεπ 2016

Μάθε τη πρόσθεση με χάντρες! Εικονοποίηση & Κιναίσθηση για τους μαθηματικούς όρους


Οι μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά μπορούν να εκφραστούν με πολλούς τρόπους. Μερικά από τα πιο συνήθη συμπτώματα αφορούν στην ακολουθία βημάτων, στην κατανόηση των εκφωνήσεων των μαθηματικών προβλημάτων, στην αποκωδικοποίηση των μαθηματικών συμβόλων, στην απομνημόνευση της προπαίδειας, στις νοερές πράξεις, στη μαθηματική ορολογία.

Η σύνδεση της μαθηματικής σκέψης με τη καθημερινή ζωή του μαθητή και η κατάκτηση των μαθηματικών εννοιών μέσα από εναλλακτικούς τρόπους μάθησης είναι οι άξονες πάνω στους οποίους σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα παρέμβασης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά.

Η εικονοποίηση των μαθηματικών πράξεων είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους! Η άσκηση συνδυάζει την εικονοποίηση της Πράξης (πρόσθεση) και τη Κιναίσθηση (χάντρες).


Κατεβάστε & Εκτυπώστε δείγμα της άσκησης εδώ!


Υλικά: χάντρες, post it χαρτάκια, pipe cleaners


1ο βήμα: 
Γράφουμε προσθέσεις στα post it χαρτάκια και τα τοποθετούμε στο τραπέζι, μπροστά στο παιδί.




2ο βήμα: 
Κάτω από κάθε πρόσθεση βάζουμε από ένα χρωματιστό pipe cleaner.




3ο βήμα: 
Σε κάθε pipe cleaner το παιδί πρέπει να περάσει τόσες χάντρες όσες λέει η "κάθε" πρόσθεση. Αν η πρόσθεση λέει 4+7 τότε θα πρέπει να περάσει 4 χάντρες ενός χρώματος και 7 ενός διαφορετικού χρώματος. Στο τέλος μετράει όλες τις χάντρες και λέει το νούμερο. Με αυτό το τρόπο το παιδί μπορεί να δει πως αλλάζει, μεγαλώνει με κάθε χάντρα το σύνολο.  




4ο βήμα: 
Προσπαθήστε αφού έχετε κάνει αρκετές από τις παραπάνω προσθέσεις να προτρέψετε το παιδί να κάνει πρόσθεση Νοερά. Εξηγήστε ότι τώρα μπορεί να φανταστεί στο μυαλό του την εικόνα με τις χάντρες. Μπορεί να βάζει χάντρες με το μυαλό και να τις μετρά!


Κατεβάστε & Εκτυπώστε δείγμα της άσκησης εδώ!

Πρόσθετα οφέλη:
  • Ενίσχυση της Προσοχής & Συγκέντρωσης σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ 
  • Εκτόνωση κινητικής ανησυχίας μέσα απο τη Κίνηση
  • Εκπαίδευση στη Λεπτή κινητικότητα  
  • Συντονισμός χεριού-ματιού


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

20 Σεπ 2016

Η συνταγή της επιτυχίας! Πως καλωσόρισα τα παιδιά για τη νέα μας χρονιά!



Η νέα χρονιά συνεδριών πρέπει να εμπνέει αισιοδοξία!

Κάθε αρχή είναι δύσκολη! Και για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αυτό ισχύει διπλά όταν μέσα στη σχολική χρονιά έρχονται αντιμέτωπα με τις δυσκολίες τους. Βιώνουν συναισθήματα άγχους και στρες, ακύρωσης των προσπαθειών τους, πανικό μπροστά στις απαιτήσεις της σχολικής ζωής και επιπλέον οι προσδοκίες του περιβάλλοντος συνεχώς αλλάζουν και αυξάνονται. Όλα αυτά συνθέτουν μια συναισθηματική κατάσταση που δοκιμάζει τις αντοχές τους και πολλές φορές τα βάζει σε θέση άμυνας ως προς τους γονείς, τους δασκάλους, τους θεραπευτές τους. 

Ο πάγος όμως πρέπει να σπάσει και η σχέση να βασιστεί σε αμοιβαία διάθεση για εξέλιξη! Κάθε χρόνο λοιπόν σκέφτομαι ένα νέο τρόπο για το ξεκίνημα της πρώτης μας συνεδρία μετά τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Κάτι που θα σηματοδοτεί μια θετική έναρξη!

Τη φετινή χρονιά θα ξεκινήσουμε με τη "Συνταγή της Επιτυχίας"

Αν θέλετε να ξεκινήσετε και εσείς με τον ίδιο τρόπο Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ το Καλωσόρισμα των παιδιών.




Αν θέλετε να ξεκινήσετε και εσείς με τον ίδιο τρόπο Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ το Καλωσόρισμα των παιδιών.


Καλή αρχή!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

13 Σεπ 2016

Εικονογραφημένο θέμα ελεύθερης γραφής & Δυσλεξία


Η ελεύθερη γραπτή ανάπτυξη απο παιδιά με Δυσλεξία συνήθως οδηγεί στη δυναμική εμφάνιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν!

Πολύ συχνά παρατηρούμε ότι όταν χρειάζεται να γράψουν αυθόρμητα, προσπαθώντας να παρουσιάσουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους, τα ορθογραφικά τους λάθη αυξάνονται, οι φωνημικές τους δυσκολίες ξαναεμφανίζονται (παραλείψεις,αντικαταστάσεις, αναγραμματισμοί, προσθήκες) ενώ η τελική σύνταξη δύσκολα αποδίδει ολοκληρωμένα νοήματα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη πλήρη απογοήτευση του δυσλεξικού παιδιού που βιώνει συναισθήματα ακύρωσης όση προσπάθεια και να καταβάλει.

Τα θέματα με τα οποία δουλεύουμε στην ελεύθερη γραφή είναι πολύ σημαντικό να παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού πρόκειται για παιδιά που έχουν ανάγκη αυξημένο κίνητρο για να εργαστούν!


Κατεβάστε & εκτυπώστε το Εικονογραφημένο θέμα ελεύθερης ανάπτυξης εδώ!

Ένα απο τα θέματα με τα οποία έχουμε δουλέψει είναι και το: "Αν έφερνες δυο διάσημους ανθρώπους στους γονείς σου Ποιοί θα ήταν και Γιατί"!


Για να είναι τα ερεθίσματα αυξημένα και να υπάρχει κάποιος βαθμός δημιουργικότητας το Θέμα είναι εικονογραφημένο και χρειάζεται να το κόψουμε και να το κολλήσουμε στο τετράδιο!

Εκτυπώνουμε!
Κόβουμε!

Κολλάμε!

Κατεβάστε & εκτυπώστε το Εικονογραφημένο θέμα ελεύθερης ανάπτυξης εδώ!

Άλλα θέματα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον είναι:

  • Γράψε μια συνταγή με το πιο αηδιαστικό φαγητό του κόσμου!
  • Διηγήσου ένα όνειρο ή ένα εφιάλτη που είχες.
  • Περιέγραψε τη πιο συναρπαστική μέρα της ζωής σου!
  • Συνέχισε τη φράση: Σε 5 χρόνια θα είμαι....
  • Τι θα έκανες αν ξαφνικά γινόσουν αόρατος/η;
  • Αν πήγαινες πίσω στο χρόνο σε ποια εποχή και σε ποιο μέρος θα πήγαινες;



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

9 Σεπ 2016

Λέξεις με lego για παιδιά με δυσκολίες γραφής!


Η γραφική αναπαράσταση των γραμμάτων πολλές φορές δυσκολεύει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Η δεξιότητα για αυτόματη ανάκληση στη μνήμη της φόρμας κάθε γράμματος εμφανίζεται ελλιπής σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Άμεση συνέπεια αυτής της δυσκολίας είναι η κακογραφία, η δυσκολία να ακολουθήσουν τις γραμμές του τετραδίου, τα μεγάλα γράμματα κα. Έτσι ενώ αυτή η δυσκολία δεν συνδυάζεται με την ευφυΐα του παιδιού η απόδοση του μειώνεται και κάθε γραπτή δραστηριότητα οδηγεί σε έντονη κόπωση και άρνηση. 

Στα προγράμματα παρέμβασης σκοπός είναι να εναρμονιστεί η ενίσχυση της φόρμας (εικόνας) των γραμμάτων και λέξεων μέσα από ευχάριστες μαθησιακές εμπειρίες. Σε αυτή την άσκηση τα γράμματα γίνονται τρισδιάστατα, φαίνεται η τοποθέτηση τους στο χώρο με επιτυχία και το παιδί με γραφικές δυσκολίες μπορεί να δει καθαρά: Ποιο γράμμα σηκώνεται, ποιο πέφτει και ποιο κάθεται!

Κατεβάστε & εκτυπώστε δείγμα της άσκησης με λέξεις για γραφή με lego εδώ!

Υλικά: lego, μαύρος μαρκαδόρος

Υλικά!
Η εκτέλεση της άσκησης είναι πολύ απλή. Επιλέγουμε λέξεις που έχουν γράμματα με διαφορετική φόρμα μεταξύ τους και τις αναπαριστούμε πάνω στα lego. Γράφουμε τέτοιες λέξεις και βάζουμε το παιδί να τις διαβάσει. Μαζί εντοπίζουμε τις διαφορές τους: Ποιο σηκώνεται, ποιο πέφτει, ποιο κάθεται!

Λέξη με γράμμα που σηκώνεται!

Λέξη με γράμμα που πέφτει και γράμμα που σηκώνεται!
Αφού ολοκληρώσουμε με τις έτοιμες λέξεις έπειτα δείχνουμε στο παιδί ημιτελείς λέξεις. Λέξεις που λείπει κάποιο γράμμα και το προτρέπουμε να επιλέξει το lego στο οποίο θα γράψει το γράμμα που λείπει.

Συμπληρώνει με το σωστό lego το γράμμα που λείπει!

Κατεβάστε & εκτυπώστε δείγμα της άσκησης με λέξεις για γραφή με lego εδώ!


Tip: 
Διαλέξτε λέξεις που παρουσιάζουν ποικιλομορφία στη γραφημική τους αναπαράσταση!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

5 Σεπ 2016

Παίξε με τα μανταλάκια για να μάθεις το τσ! Άσκηση δυσλεξίας


Πόσες φορές έχετε δει παιδιά με δυσλεξία να μπερδεύουν το /τσ/ με το /στ/;

Όταν τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν παρατηρούνται κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες φωνημικής επίγνωσης. Δυσκολεύονται δηλαδή να χειριστούν με επιτυχία τα φωνήματα της ελληνικής Γλώσσας με αποτέλεσμα συνήθως να εμφανίζουν λάθη όπως παραλείψεις, προσθήκες, αναγραμματισμούς, αντικαταστάσεις μεταξύ των γραμμάτων των λέξεων. Το σύμπτωμα αυτό εμφανίζεται με μεγαλύτερη δυναμική στους συνδυασμούς των φωνημάτων όπως είναι το /τσ/, /ντ/, /μπ/ κτλ. 

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη είναι η διάκριση μεταξύ /τσ/ και /στ/! Μετά απο την άσκηση με κολάζ για το /τσ/ προσθέτουμε άλλη μια άσκηση για αυτήν τη συχνή φωνημική δυσκολία!

Στην παρακάτω άσκηση το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει το /τσ/ με το /στ/ μέσω του παιχνιδιού το οποίο διατηρεί τη προσοχή ενώ συμβαίνει βιωματικά η συνειδητοποίηση και αυτοματοποίηση της γραφής. 

Υλικά: ξύλινα μανταλάκια, μαύρος & χρωματιστός μαρκαδόρος, σελίδες Α4, σακουλάκι (διαφανές)


Κατεβάστε & εκτυπώστε δωρεάν δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ !

1ο βήμα: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σχηματίζοντας κάρτες. Γράφουμε λέξεις που έχουν /τσ/ και κυκλώνουμε το /τσ/ με χρωματιστό μαρκαδόρο. Γράφουμε τα ίδια γράμματα και στα μανταλάκια ενώ προσθέτουμε και ένα μανταλάκι με /στ/.


Γράφουμε τη λέξη & τα γράμματα στα μανταλάκια

2ο βήμα: Βάζουμε τα μανταλάκια μέσα στο σακουλάκι. Τοποθετούμε τη κάρτα-λέξη μπροστά στο παιδί το οποίο διαβάζει τη κάρτα.


Μανταλάκια στο σακουλάκι & τη κάρτα μπροστά στο παιδί

3ο βήμα: Το παιδί ανοίγει το σακουλάκι και βάζει το κάθε γράμμα στο αντίστοιχο γράμμα της κάρτας. Σε αυτό το βήμα το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό συνδυασμό /τσ/ ή /στ/. Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε εμείς αλλά το αναφέρουμε στο παιδί για να διορθώσει μόνο του το λάθος.


Αντιστοιχεί τα γράμματα & το συνδυασμό

Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με λέξεις που έχουν /στ/.


Λέξεις με /στ/
 4ο βήμα: Το επόμενο στάδιο είναι να συμπληρώσει το παιδί τη λέξη μόνο του επιλέγοντας μεταξύ /τσ/ και /στ/. Εδώ υπάρχουν 2 εκδοχές: α) λέτε τη λέξη προφορικά και το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει, β) το παιδί βλέπει την ημιτελή λέξη, χωρίς να την ακούσει και προσπαθεί να καταλάβει αν λείπει το /τσ/ ή το /στ/ και συμπληρώνει.


Συμπλήρωση /τσ/ ή /στ/

✪Παράδειγμα εφαρμογής:
Πάραδειγμα εφαρμογής απο δασκάλα ένταξης!


Tip: 
Μην ξεχνάτε ότι οι λέξεις θα πρέπει να εναλλάσσονται μεταξύ αυτών που έχουν /τσ/ και /στ/ για να λειτουργήσει η διάκριση μεταξύ των συνδυασμών.

Κατεβάστε & εκτυπώστε δωρεάν δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter