19 Οκτ 2015

Πώς φτιάχνεται μια πρόταση; Άσκηση που βελτιώνει το γραπτό λόγο στα Δυσλεξικά παιδιά


Ένα παιδί με Δυσλεξία είναι άκρως απαραίτητο να ακολουθήσει νωρίς έναν τρόπο μάθησης που θα το βοηθήσει να βελτιώσει τις αδυναμίες του και να καλλιεργήσει τις δυνατότητες του. 

Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης, που σχεδιάζεται για το κάθε παιδί με Δυσλεξία ξεχωριστά, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο μηχανισμό της γραπτής έκφρασης, η οποία διδάσκεται μέσα απο συγκεκριμένα βήματα, φτιάχνοντας σιγά, σιγά τη "μεγάλη εικόνα" του τι εννοούμε ένα ολοκληρωμένο γραπτό κείμενο.

Μια απο τις ασκήσεις που βοηθούν σε αυτό είναι και η: "Πώς φτιάχνεται μια πρόταση;" η οποία εκπαιδεύει το παιδί να φτιάχνει προτάσεις αλλά και να αποκωδικοποιεί το νόημα αυτών που διαβάζει.

Άσκηση: Φτιάχνουμε προτάσεις τις οποίες χωρίζουμε σε 4 μέρη τη κάθε μια. Τα μέρη αυτά αναφέρονται με τις λέξεις: Ποιος, Τι, Πότε, Πού

Πρώτα:



δείχνουμε ήδη γραμμένες προτάσεις και το παιδί αναγνωρίζει το τρόπο που έχουν χωριστεί οι προτάσεις και ποια είναι τα κύρια στοιχεία που την αποτελούν. Έπειτα φτιάχνει προφορικά αρκετές προτάσεις αυτής τη μορφής.

Στο επόμενο βήμα:

Παιδί Δ' Δημοτικού με Δυσλεξία
το παιδί φτιάχνει μόνο του προτάσεις συμπληρώνοντας τα μέρη που λείπουν απο κάθε πρόταση.

Σε αυτή την άσκηση εμείς συνδυάσαμε μαζί και την άσκηση με το τροχό:




Και στο τέλος χωρίς το παραπάνω σχεδιάγραμμα το παιδί προσπαθεί να συντάξει στο τετράδιο του, μόνο του, προτάσεις που πρέπει να περιέχουν και τα 4 μέρη.



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


7 Οκτ 2015

Τι έκανα στις διακοπές! Δομημένη άσκηση γραφής για το Δυσλεξικό παιδί


Η ποιότητα των δυσκολιών που εμφανίζει ένα δυσλεξικό παιδί παρουσιάζεται πιο δυναμικά στην επεξεργασία και την παραγωγή του γραπτού λόγου. Αυτό γίνεται κυρίως εμφανές απο τη χαρακτηριστική του δυσχέρεια στη συγγραφή δομημένων και ολοκληρωμένων κειμένων, ακόμα και απλών παραγράφων.

Το μυστικό για να βελτιώσουν την απόδοση τους είναι οι δομημένες ασκήσεις παραγωγής λόγου. Βοηθούν στο να οργανώνουν αποτελεσματικά τις σκέψεις και ιδέες τους και να ανακαλούν το κατάλληλο λεξιλόγιο. Όλες αυτές οι ασκήσεις μπορούν να αποτελέσουν το κορμό και τη βάση πάνω στην οποία το Δυσλεξικό παιδί θα μάθει να γράφει κείμενα με αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας.

Η άσκηση: "Τι έκανα στις διακοπές" είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο που το παιδί με ΜΔ μπορεί εύκολα να αναφέρει όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του στη διάρκεια των διακοπών, χωρίζοντας τις ανάλογα με το μέρος ή τη χρονική στιγμή.


Παιδί Ε' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

Παιδί Δ' Δημ. με Δυσλεξία
Έπειτα επεκτείναμε την άσκηση ακόμα περισσότερο. Για αυτό χρησιμοποιήσαμε το κάθε κομμάτι ως βάση για να το αναπτύξει σε παράγραφο σύμφωνα με τη μέθοδο της χρωματιστής παραγράφου

Και το αποτέλεσμα ηταν:

Ανάπτυξη σε παραγράφους, παιδί με ΜΔ Ε' Δημοτικού


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



2 Οκτ 2015

Πως μαθαίνει ένας δυσλεξικός μαθητής;



Το δυσλεξικό παιδί χρειάζεται ειδική μεταχείριση στο διδακτικό του πρόγραμμα. Είναι αποδεδειγμένο ότι οι ικανότητες του μπορούν να βελτιωθούν αν η μάθηση του προσαρμοστεί στο τρόπο με τον οποίο σκέφτεται.

Στο δυσλεξικό παιδί πρέπει να πηγαίνουμε:
  • σε ολόκληρη την εικόνα και μετά να εξηγούμε πως οι λεπτομέρειες χωράνε σε αυτή
  • απο το εύκολο στο δύσκολο
  • απο το απλό στο σύνθετο
  • απο το συγκεκριμένο στο αφηρημένο
  • απο το οπτικό στο ακουστικό

O δυσλεξικός μαθητής δεν είναι:
  • τεμπέλης! Κάνει ότι καλύτερο μπορεί. Χρειάζεται περισσότερη ώρα και ενέργεια για να κάνει αυτά που κάνει ένας συμμαθητής του.
  • Πρέπει να του δείχνουμε απευθείας αυτό που του διδάσκουμε.

Ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται
  • ένα ήσυχο, ήρεμο, δομημένο, τακτοποιημένο, σταθερό και δίκαιο περιβάλλον για να εξελιχθεί
  • μια έως δυο λεκτικές οδηγίες τη φορά
  • μικρές, απλές οδηγίες με λίγα λόγια. 
  • μια πολυαισθητηριακή προσέγγιση της μάθησης 
  • να συνδυάζονται οι τρεις τρόποι μάθησης: Οπτικός, Ακουστικός, Κιναισθητικός
  • να του δίνεται κάθε ευκαιρία να εκφράζει τη δημιουργικότητα του όταν μαθαίνει
  • περισσότερο χρόνο να επεξεργαστεί αυτό που άκουσε
  • περισσότερο χρόνο να ανταποκριθεί
  • περισσότερο χρόνο να ολοκληρώσει τις εργασίες του

Ο δυσλεξικός μαθητής μοιάζει:
  • να μην προσέχει. Στην πραγματικότητα είναι πιθανό να βιώνει μια αισθητηριακή υπερφόρτωση. 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε να δείχνουμε πως οι καινούργιες πληροφορίες, γνώσεις ταιριάζουν με αυτές που ήδη έχει μάθει και ότι πάντα χρειάζεται πολύ εξάσκηση σε κάθε βήμα της μαθησιακής διαδικασίας.



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter