Ψήσε την αλφαβήτα! Ένα παιχνίδι για παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες


Η δημιουργικότητα μπορεί να εκφραστεί με πολλούς τρόπους οι οποίοι δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι εξαιρετικά ευφάνταστοι. Η μάθηση είναι μια διαδικασία που δεν σταματά ποτέ αλλά αντίθετα παραμένει ενεργής μόνιμα. Αυτό λοιπόν σημαίνει ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες. όπως και κάθε παιδί, μαθαίνει μέσα απο αμέτρητες αφορμές αρκεί να του δοθούν οι κατάλληλες ευκαιρίες. Συνήθως το παιδί με Δυσλεξία, Διάσπαση προσοχής και άλλες Μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται ένα δυνατό κίνητρο για να εμπλακεί. 

Εδώ αυτό το κίνητρο θα το δώσει η δημιουργικότητα της μαγειρικής. 

Υλικά: ζύμη για κουλουράκια, μαρκαδόρος, λαδόκολλα

Παιχνίδι-άσκηση: Αρχικά φτιάχνουμε σύμφωνα με τις οδηγίες μια βασική ζύμη για κουλουράκια. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας αφήνουμε το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να περάσει απο όλα τα στάδια παρασκευής. Ο λόγος είναι ότι το κάθε στάδιο έχει συγκεκριμένα οφέλη.

Αυτά είναι:

  • Να μετρήσει μόνο του και να ρίξει στο μπολ τα υλικά. Βοηθά στην μαθηματική έννοια της μέτρησης μεγεθών.
  • Να κόψει με ψαλίδι κάποια συσκευασία. Βοηθά εξαιρετικά στη λεπτή κίνηση.
  • Να ρίξει τα υγρά στοιχεία όπως νερό και λάδι. Εξασκεί το συντονισμό χεριού-ματιού.
  • Να ζυμώσει το μείγμα για 5 λεπτά και να πλάσει μακριές λωρίδες ζύμης. Ενδυναμώνει τα δάχτυλα και τους μικρούς μύες της παλάμης για καλύτερη λαβή του μολυβιού.
  • Να σχηματίσει τα γράμματα. Ενίσχυση λεπτής κίνησης, οπτικής διάκρισης και μορφολογίας γραμμάτων.

Αφού έχει πλάσει τις λωρίδες της ζύμης, εμείς με ένα μαρκαδόρο γράφουμε τα γράμματα πάνω σε λαδόκολλα. Για να μην ακουμπήσει το μείγμα μας πάνω στο μαρκαδόρο θα τα σχηματίσουμε απο την αντίθετη πλευρά και με αντίθετη κατεύθυνση!

Γράφουμε τα γράμματα απο την αντίθετη πλευρά και με αντίθετη κατεύθυνση!

Όταν γυρίσουμε το χαρτί θα φαίνονται κανονικά και πάνω εκεί θα σχηματίσει το παιδί τα γράμματα!

Εδώ πάνω θα σχηματίσει το παιδί τα γράμματα!
Τα κουλουράκια-γράμματα αφού ψηθούν και είναι έτοιμα μπορούν να αποτελέσουν θαυμάσια βάση για να παίξετε και να δημιουργήσετε. 

Μπορείτε για ενίσχυση της λεπτής κίνησης να στολίσετε τα κουλουράκια με διάφορα υλικά πχ. με χρώματα ζαχαροπλαστικής.

Δημιουργήστε ακόμα περισσότερο!
Tip:
Αφήστε το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να πάρει πρωτοβουλίες και προσπαθήστε να μη μετατρέψετε το παιχνίδι σε αγχωτική γλωσσική άσκηση!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


Μεγαλώνουμε την πρόταση με μια εικόνα! Δυσλεξία & γραπτός λόγος


Ένα κοινό χαρακτηριστικό των παιδιών με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το φτωχό λεξιλόγιο, οι τηλεγραφικές προτάσεις, ο ανώριμος συντακτικός χαρακτήρας στο γραπτό λόγο. 

Το κίνητρο για να επεκτείνει τη γραπτή πρόταση και να ακολουθήσει αποτελεσματικά τη σκέψη του δίνεται με διάφορα παιδαγωγικά εργαλεία. Το πιο σημαντικό από αυτά αποδεικνύεται σχεδόν πάντα η εικόνα. Η εικόνα μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικό όχημα στη διδακτική διαδικασία παιδιών με ειδικές ή γενικές μαθησιακές δυσκολίες. 

Εδώ θα παρουσιάσουμε την άσκηση όπου η επέκταση μιας απλής πρότασης γίνεται μέσα από την εικόνα ένα πολύ δημιουργικό λεκτικό παιχνίδι!

Αρχικά διαλέγουμε μια εικόνα ή κάνουμε εμείς ένα σκίτσο και αναπαριστούμε τον τρόπο όπου μια απλή πρόταση μπορεί να "μεγαλώσει". Όπως φαίνεται και στην φωτογραφία, γεμίζουμε το σκίτσο με λέξεις που βοηθούν την πρόταση να μεγαλώσει, όπως: σύνδεσμοι κλπ. 




Έπειτα με παράδειγμα μια απλή πρόταση και χρησιμοποιώντας τις λέξεις του σκίτσου μαθαίνουμε να κάνουμε την αρχική πρόταση, μεγαλύτερη! Με αυτόν τον τρόπο φτιάχνουμε πολλά τέτοια παραδείγματα σύνθετων προτάσεων.






Ο τρόπος είναι πολύ απλός. Ξεκινάμε μια πρόταση με υποκείμενο και ρήμα και θέλουμε, χρησιμοποιώντας κάθε φορά διαφορετική λέξη, το παιδί να την συνεχίσει, έτσι ώστε να βγαίνει ένα καθαρό νόημα.



Tip
"Πολύ καλές επιλογές είναι εικόνες από περιοδικά, φωτογραφίες ή οι ήρωες από αγαπημένα βιβλία, κόμικ!"




Αν είστε ειδικοί θεραπευτές: κάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




Αν είστε γονείς: κάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες!





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Με ένα Ουράνιο τόξο! Αριθμοί & Δυσλεξία

Με ένα ουράνιο τόξο κάνουμε μαθηματικά στη Δυσλεξία!

Μια απο τις ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι η απομνημόνευση με αποτέλεσμα να μη φτάνει εύκολα στην αυτοματοποίηση. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορεί να ανακαλέσει άνετα και με επιτυχία τη γνώση και αυτό το οδηγεί στο να καθυστερεί ή να καταλήγει σε λανθασμένα συμπεράσματα. 

Ένα δυσλεξικό παιδί 10 χρονών δυσκολευόταν να "θυμηθεί" τα ζευγάρια του 10. Για να βοηθήσουμε στην εγκατάσταση των πληροφοριών και να ενισχύσουμε τη δυνατότητα να τις ανακαλεί απο τη μνήμη του ήταν απαραίτητο να κάνουμε ασκήσεις για την οργάνωση και την οπτικοποίηση τους. Μια απο τις ασκήσεις που βοήθησε ήταν: Με ένα Ουράνιο τόξο! η οποία έπειτα χρησιμοποιήθηκε για πολλά ζευγάρια αριθμών!

Υλικά: χαρτί Α4, μαρκαδόροι

Άσκηση: Φτιάχνετε ένα πολύχρωμο ουράνιο τόξο που στις άκρες του εμφανίζεται απο ένα ζευγάρι αριθμών που κάνει 10. Το παιδί γράφει στη συνέχεια το κάθε ζευγάρι σε πρόσθεση απο κάτω. 

Το παιδί γράφει απο κάτω όλα τα ζευγάρια των αριθμών!



Tip:
Μη παραλείψετε να δείξετε την αντιμεταθετική ιδιότητα της πρόσθεσης!

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά στη πρώτη αρίθμηση για καλύτερη εμπέδωση. Μπορεί να εφαρμοστεί απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



Σούπα μετά μουσικής! Γράμματα & Δυσλεξία

Σούπα  μετά μουσικής για τη Δυσλεξία!
Συμμετέχω όσο μαθαίνω σημαίνει μαθαίνω επειδή συμμετέχω!

Η ενεργός εμπλοκή του παιδιού κατά τη διάρκεια της μάθησης συνιστά σημαντική παράμετρο επιτυχίας. Η γνώση κατακτιέται πολύ πιο αποτελεσματικά όταν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δημιουργεί και δεν αποστηθίζει απλά κανόνες και εξαιρέσεις. Το να “αισθάνεται” τη γνώση όσο τη διδάσκεται βοηθά σε μεγάλο βαθμό στην αποκωδικοποίηση της πληροφορίας και στην απομνημόνευση της.

Οι ασκήσεις ενός προγράμματος ειδικής αγωγής προσανατολίζονται προς αυτή τη κατεύθυνση. Μια άσκηση που ενισχύει την οπτική διάκριση και τη μορφολογία των γραμμάτων/αριθμών σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι η: Σούπα μετά μουσικής!

Υλικά: μπολ/κατσαρόλα/σουπιέρα/λεκάνη/βαθύ ταψί, πλαστικά γράμματα/αριθμοί, πετσέτα, μουσική

Άσκηση: Γεμίζουμε τη λεκάνη με νερό και ρίχνουμε τα γράμματα/αριθμούς. Απλώνουμε τη πετσέτα δίπλα. Ζητάμε να βάλει το παιδί τα χέρια του μέσα στο νερό. Θέλουμε να βρει και να ακουμπήσει δίπλα στη πετσέτα κάθε φορά ένα συγκεκριμένο γράμμα/αριθμό πχ. Θέλω να βρεις και να ακουμπήσεις στη πετσέτα όλα τα /ε/. Εξηγούμε πως μπορεί να ψάχνει και να τοποθετεί μόνο όσο παίζει η μουσική. Όταν η μουσική σταματήσει θα πρέπει να ακούσει το επόμενο γράμμα/αριθμό που θα του ζητήσουμε και να επαναλάβει τη διαδικασία.

Το παιδί λέει και βάζει στη πετσέτα τα γράμματα!

Η άσκηση αυτή ενισχύει:
  • οπτική διάκριση
  • λεπτή κινητικότητα
  • μνήμη
  • μορφολογία

Tips:
Κάθε φορά που θα ακουμπά το γράμμα/αριθμό στη πετσέτα πρέπει να το λέει και να το βάζει με τη σωστή κατεύθυνση.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσγραφία, Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Εφαρμόζεται απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



Πώς, Πότε, Πού; Μια άσκηση για τα Επιρρήματα στη Δυσλεξία




Η αναγνώριση και η χρήση των επιρρημάτων ως μέρη του Λόγου είναι δύσκολη διαδικασία για τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. 

Ως κύριος λόγος παρουσιάζεται συνήθως, ότι φτάνουν να διδαχθούν τα επιρρήματα ενώ δεν έχουν ακόμα κατανοήσει ή κατακτήσει τη βασική γνώση για το τι είναι Ρήμα, Ουσιαστικό και Επίθετο. 

Αυτό το έλλειμμα γραμματικής γνώσης οδηγεί σε σύχγυση με συνέπεια να δυσκολεύει σημαντικά όλη την πορεία για την κατανόηση του "τι είναι επίρρημα". 

Τα βήματα για να εισάγουμε το παιδί με Δυσλεξία στα επιρρήματα είναι τα εξής:

  • Αρχικά επιβεβαιώνουμε ότι γνωρίζει τι είναι Ρήμα. Αν δεν γνωρίζει διδάσκουμε με όλους τους τρόπους που μπορεί να μάθει.
  • Αφού μάθει τι είναι Ρήμα αξιολογούμε αν γνωρίζει τι είναι Επίθετο. Αν δεν γνωρίζει διδάσκουμε με όλους τους τρόπους που μαθαίνει καλύτερα. Πολλά παιδιά μπερδεύουν το επίθετο με το επίρρημα.
  • Αφού γνωρίζει τα παραπάνω κάνουμε την παρακάτω άσκηση: Πώς, Πότε, Πού;

Άσκηση: Σε ένα χαρτί Α4 γράφουμε τι είναι το επίρρημα και χρησιμοποιούμε για παράδειγμα ένα ρήμα. Δείχνουμε προφορικά μέσα απο σύντομες φράσεις πως συνδέεται το ρήμα με το επίρρημα πχ. παίζω αργά, παίζω τώρα, παίζω εδώ. Έπειτα προτρέπουμε το παιδί να κάνει το ίδιο.




Το επόμενο βήμα είναι να διδάξουμε: Τι ρωτάμε για να ξεχωρίσουμε ποιο είναι το κάθε επίρρημα. 

Πώς; για το τρόπο
Πότε; για το χρόνο
Πού; για το τόπο

Έπειτα δείχνουμε απλές προτάσεις και ενθαρρύνουμε το παιδί, αφού πρώτα βρει το ρήμα, να αναγνωρίσει και το επίρρημα. Σιγά, σιγά, ανάλογα με την ηλικία και τις δυσκολίες του, κάνουμε και πιο σύνθετες τις προτάσεις. Τέλος δίνουμε ρήματα και επιρρήματα για να φτιάξει προτάσεις το ίδιο.

✺Παράδειγμα εφαρμογής:


Το υλικό είναι από την εφαρμογή της άσκησης από τη
 Λογοθεραπεύτρια σε συνεργασία
εξ αποστάσεως εποπτείας για τη μαθήτρια της με Δυσλεξία.


Tip: 
Χρησιμοποιείστε ευχάριστα για το παιδί κείμενα όπως παραμύθια, κόμικ, στίχους αγαπημένων τραγουδιών!


Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για εξοικείωση στη χρήση επιρρημάτων. Εφαρμόζεται εύκολα απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Μη δεις, αλλά νιώσε! Άσκηση Δυσλεξίας για το Λεξιλόγιο



“ Ο γραπτός του λόγος είναι πολύ κατώτερος από τον προφορικό του”
“ Τα γραπτά του είναι φτωχά και το λεξιλόγιο του πολύ περιορισμένο”

Όλα αυτά εκφράζουν τη δυσκολία του παιδιού με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες να αποτυπώσει τις ιδέες του, τη φαντασία του, τις σκέψεις του στο γραπτό λόγο. Ένα δομημένο κείμενο για να παραχθεί χρειάζεται ιδέες, τις κατάλληλες λέξεις και το σωστό τρόπο σύνθεση τους. Η σύνταξη είναι μια πολύπλοκη διαδικασία αποκωδικοποίησης της εσωτερικής σκέψης σε γραπτές προτάσεις, παραγράφους και τέλος κείμενα.

Τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες συνήθως αδυνατούν να ανακαλέσουν λέξεις. Γίνεται αρκετά δύσκολο για αυτά να “θυμηθούν” τη σωστή λέξη και να τη χρησιμοποιήσουν στο λόγο τους εμπλουτίζοντας έτσι το κείμενο κάνοντας το πιο σαφές και ολοκληρωμένο.

Με βάση το γεγονός ότι τα Δυσλεξικά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με τη συμμετοχή όλων των αισθήσεων σχεδιάστηκε και η άσκηση, για την εξοικείωση στη χρήση επιθέτων, Μη δεις, αλλά νιώσε!

Άσκηση: Ο σκοπός της άσκησης είναι να “αναγκάσουμε” το δυσλεξικό παιδί να εκφραστεί μέσα από λέξεις για αυτά που αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του. Η άσκηση έχει να κάνει με τη περιγραφή αντικειμένων. Κάθε φορά δίνουμε ένα διαφορετικό αντικείμενο και με κλειστά μάτια το παιδί προσπαθεί να το περιγράψει. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσα απο τις υπόλοιπες αισθήσεις, αφή, ακοή, γεύση, οσμή. Για αυτό θα πρέπει να παροτρύνετε το δυσλεξικό παιδί να "εξερευνήσει" με όλους τους τρόπους το αντικείμενο που έχει στα χέρια του. Με αυτή τη τακτική το παιδί θα χρησιμοποιήσει επίθετα και περιγραφικό λεξιλόγιο. 

Αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

μικρά (αυτοκινητάκια, lego, μπίλιες κτλ.)
μεγάλα (καρέκλα, τραπέζι κτλ.)
κρύα/ζεστά
απαλά/σκληρά
μυτερά/στρογγυλά
βρεγμένα/ στεγνά
διαφορετικής υφής αντικείμενα
ελαφριά/βαριά
κοντά/ψηλά
στενά/πλατιά
με έντονη μυρωδιά
αλμυρά, πικρά, γλυκά κτλ.

Παράδειγμα εφαρμογής:


Ο γονέας, που συνεργαζόμαστε μέσα από την εξ αποστάσεως εποπτεία για γονείς
εφαρμόζει την άσκηση για τη μαθήτρια
με δυσκολίες έκφρασης προφορικού και γραπτού λόγου
περιγράφοντας ένα μεγάλο φυτό!



αφή, επίθετα, αντικείμενα, δυσλεξία


 Η μητέρα, σε εξ αποστάσεως εποπτεία γονέα,
βοηθάει μέσω της αφής και με κλειστά μάτια,
τον μικρό μαθητή της Β' Δημ. 
να κατανοήσει καλύτερα τα επίθετα!





Tips:
Τα αντικείμενα καλό είναι να συγκεντρώνουν διάφορα χαρακτηριστικά για να χρησιμοποιούνται και περισσότερες λέξεις! Αν το παιδί "κολλάει" στη περιγραφή κάνουμε ερωτήσεις για να το καθοδηγήσουμε.


Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ανάκληση λέξεων. Μπορεί να εφαρμοστεί από γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς θεραπευτές.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com