30 Ιουλ 2013

Μια Κιναισθητική άσκηση Γραμματικής στη Δυσλεξία.


Οι στρατηγικές μάθησης όσον αφορά στα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να επιλέγονται με ορισμένα ειδικά κριτήρια. Κάποια απο αυτά τα βασικά κριτήρια είναι: η διατήρηση του ενδιαφέροντος, η ενεργή συμμετοχή κατά τη μαθησιακή διαδικασία, η χρήση τεχνολογικού εξοπλισμού, ο πολυαισθητηριακός χαρακτήρας.

Μια τέτοια στρατηγική έχει να κάνει με τη παρακάτω κιναισθητική άσκηση γραμματικής όπου το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες εκπαιδεύεται στη καταληκτική ορθογραφία και στη αλλαγή της μορφολογίας των λέξεων.

Υλικά: σελίδες Α4 (μπορεί να είναι και πολύχρωμες), στυλό, μαρκαδόροι

Άσκηση: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σε ορθογώνιες μικρές κάρτες. Επιλέγουμε να δουλέψουμε την αλλαγή της μορφολογίας των λέξεων απο τον Ενικό στον Πληθυντικό αριθμό. Γράφουμε στις κάρτες τη κάθε λέξη όπως είναι στον Ενικό και όπως φαίνεται στην εικόνα τσακίζουμε την άκρη της κάρτας και γράφουμε τη κατάληξη της λέξης στο Πληθυντικό. Έτσι το παιδί μπορεί να δει άμεσα την αλλαγή που επέρχεται στη λέξη με την αλλαγή του αριθμού. 


Αρσενικά Ουσιαστικά


Θηλυκά Ουσιαστικά


Ουδέτερα Ουσιαστικά


Κλίση Ρήματος


Tip: Σύμφωνα με αυτά τα παραδείγματα μπορείτε να επιλέξετε διάφορες κατηγορίες λέξεων και ανάλογα να σχεδιάσετε τη παρέμβαση.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες και μπορεί να γίνει από θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


23 Ιουλ 2013

Χτύπα το! Ένα παιχνίδι Συγκέντρωσης και Οπτικής διάκρισης.


Στον ελεύθερο χρόνο δίνονται πολλές ευκαιρίες για ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να εκπαιδευτεί μέσα απο το παιχνίδι στους τομείς που δυσκολεύεται. Παιχνίδια που ενεργοποιούν τη συγκέντρωση και τη προσοχή με αντικείμενο τους να είναι οι γλωσσικές πληροφορίες είναι κατάλληλα για αυτό το σκοπό. Όταν συνδυάζεται η παρεμβατική διαδικασία με το παιχνίδι τότε το "μαθαίνω" συμβαίνει και το "διδάσκω" πετυχαίνει.

Το παιχνίδι/άσκηση "Χτύπα το!" παίζεται με δυο ή περισσότερους παίκτες, είναι διασκεδαστικό, απλό, απαιτεί συγκέντρωση και ταχύτητα. 

Υλικά: χαρτιά Α4 (μπορεί να είναι και πολύχρωμα), μαύρος μαρκαδόρος

Παιχνίδι: Γράφετε διάφορες λέξεις στα χαρτιά Α4 με το μαύρο μαρκαδόρο και τις κόβετε. Τις γυρίζετε όλες να φαίνονται και τις απλώνετε σε ένα τραπέζι. Το παιδί περιμένει να ακούσει τη λέξη και να τη "χτυπήσει" με το χέρι του. Όποιος τη χτυπήσει πρώτος τη κερδίζει. Κερδίζει αυτός που θα πάρει τις πιο πολλές. 

Λέξεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

  • Λέξεις που δουλεύονται φωνολογικά και σε επίπεδο ανάγνωσης εκείνη τη δεδομένη περίοδο απο τον ειδικό θεραπευτή πχ. λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα (τρένο), λέξεις με δίψηφα σύμφωνα (καμπύλη) κτλ.
  • Μικρές άκλιτες λέξεις.
  • Ουσιαστικά.
  • Ρήματα.
  • Επίθετα. 
  • Επιρρήματα.
  • Μετοχές.

Οφέλη: Ενίσχυση συγκέντρωσης, προσοχής, και οπτικής διάκρισης. Εκπαίδευση στην ανάγνωση.

Παραλλαγές:
  • Μπορεί να παιχτεί σαν ομαδικό παιχνίδι και με παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.
  • Το παιχνίδι μπορεί να επεκταθεί και στην εκπαίδευση μαθηματικών σχέσεων. Με τον ίδιο τρόπο γράφουμε και φτιάχνουμε μικρές κάρτες με μαθηματικές πράξεις. Μπορούμε να φωνάξουμε το αποτέλεσμα και το παιδί να χτυπήσει τη σωστή μαθηματική πράξη πχ. "Τι μας κάνει 8;" το παιδί θα χτυπήσει τις πράξεις: 5+3, 10-2, 2*4 κτλ.

Tip: 
Το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύεται αρκετά στην ανάγνωση καλό είναι να μην έχει στην αρχή για αντιπάλους άλλα συνομήλικα παιδιά. Είναι πιθανό να μην κερδίζει καμία κάρτα και αυτό να επιτείνει το αίσθημα ανεπάρκειας του. Κατά τη παρεμβατική διαδικασία μπορεί να παιχτεί με τον ειδικό παιδαγωγό.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


12 Ιουλ 2013

Μαθηματικά στη θάλασσα; 3+1 παιχνίδια!



Πριν απο τα Μαθηματικά του σχολείου το παιδί της προσχολικής ηλικίας κατακτά τις λεγόμενες προμαθηματικές έννοιες. Το παιδί έρχεται σε επαφή με αυτές στη καθημερινή του ζωή όπου αναγκάζεται να "λύνει" μαθηματικά προβλήματα, χωρίς βέβαια να τα αναγνωρίζει ως τέτοια. Αφορμές για να καλλιεργηθούν δίνονται συχνά και η θάλασσα και η άμμος μπορούν να είναι εξαιρετικά εργαλεία για να εισάγετε το παιδί στη μαθηματική σκέψη. Η μαθηματική σκέψη δεν είναι τίποτα άλλο απο τη δυνατότητα να μαζεύω δεδομένα, να επιλέγω μέθοδο, να δοκιμάζω και να "λύνω" το πρόβλημα. 

3+1 προμαθηματικές έννοιες που μαθαίνουμε στη θάλασσα:

  • Κατηγοριοποίηση: Παίρνουμε διάφορα μικρά ή μεγάλα αντικείμενα που βρίσκουμε στη παραλία πχ. πέτρες, κοχύλια, ξυλάκια κτλ. και τα χωρίζουμε σε ομάδες-κατηγορίες ανάλογα με ένα χαρακτηριστικό τους πχ. μέγεθος, χρώμα, ιδιότητα 
  • Αντιστοίχιση ένα προς ένα: Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αντιστοιχήσουμε κάθε αντικείμενο με άλλο ένα πχ. κάθε πέτρα με έναν άνθρωπο. Αφήστε λοιπόν να μοιράσει απο μια πέτρα σε κάθε έναν της παρέας.
  • Μοτίβο-αλληλουχία: Φτιάξτε μια εύκολη επαναλαμβανόμενη σειρά απο αντικείμενα πχ. πέτρα-κοχύλι-άμμος και αφήστε το παιδί να την επαναλάβει έτσι ακριβώς. Βοηθήστε με ερωτήσεις αν δυσκολεύεται πχ. Ποιο έχει σειρά μετά τη πέτρα;
  • Σειροθέτηση: Εδώ πρέπει να βάλουμε σε σειρά αντικείμενα ανάλογα με ένα μέγεθος που έχουμε επιλέξει πχ. τις πέτρες απο τη μικρότερη στη μεγαλύτερη, απο την ελαφρύτερη στη βαρύτερη κτλ.

Tips:
  • Αλλάζετε το βαθμό δυσκολίας ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. 
  • Σε μικρότερα παιδιά ασχοληθείτε πρώτα με την εκμάθηση των μεγεθών πχ. ελαφρύ-βαρύ, μικρό-μεγάλο κτλ.
  • Φροντίστε σε όλη τη διάρκεια αυτών των παιχνιδιών να μιλάτε με μαθηματικούς όρους πχ. επόμενο, προηγούμενο, βαρύ, ελαφρύ, πρώτο, δεύτερο κτλ.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αλλά και σε παιδιά με Ανωριμότητα που χρειάζεται να κατακτήσουν τις πρώτες προμαθηματικές έννοιες. 

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



9 Ιουλ 2013

Τι μπορώ να το ρωτήσω όσο διαβάζει; Δυσλεξία & 4+1 ερωτήσεις.


Είναι γνωστό ότι το παιδί με Δυσλεξία όταν έρχεται αντιμέτωπο με γλωσσικές πληροφορίες συνήθως μπερδεύεται και συγχέει το νόημα όσων διαβάζει. Αυτός είναι και ένας απο τους λόγους που το Δυσλεξικό παιδί αρνείται να διαβάσει ένα εξωσχολικό βιβλίο. 

Μέσα απο ασκήσεις που βοηθούν στην ανάγνωση, στο μηχανικό της μέρος (ροή, συλλαβισμός) αλλά και στο λειτουργικό της έργο (καταλαβαίνω αυτό που διαβάζω) προσπαθούμε να βοηθήσουμε τον Δυσλεξικό αναγνώστη.

Όταν ένα παιδί με Δυσλεξία διαβάζει ένα κείμενο για να το βοηθήσουμε να καταλάβει μπορούμε να του κάνουμε τις εξής ερωτήσεις με σκοπό τη δημιουργία συνειρμών και δημιουργικής σκέψης:

  1. Να καταλαβαίνει την κύρια ιδέα. "Η βασική ιδέα είναι....."
  2. Να χρησιμοποιεί αυτά που ξέρει για να βγάζουν νόημα αυτά που διαβάζει. "Αυτό μάλλον σημαίνει....."
  3. Να κάνει ερωτήσεις όσο διαβάζει. "Αναρωτιέμαι...."
  4. Να κάνει εικόνα αυτά που διαβάζει. "Στο μυαλό μου, βλέπω...."
  5. Να προβλέπει. "Προβλέπω ότι...."

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως τρόπος ανάλυσης ενός κειμένου. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


3 Ιουλ 2013

Με το καρότο ζωγραφίζω! Ένα παιχνίδι Έκφρασης & Λεπτής κινητικότητας.


Η δημιουργικότητα και η παραγωγή έργου είναι απο τα πιο σπουδαία δώρα που μπορούμε να χαρίσουμε στα παιδιά όλων των ηλικιών. Ειδικά οι διακοπές και οι μέρες της χαλάρωσης προσφέρονται για τέτοιους πειραματισμούς. Άλλωστε όπως έχει τονιστεί πολλές φορές η ευκαιρία που δίνουμε στο παιδί να φτιάξει, να κατασκευάσει, να δοκιμάσει λειτουργεί και ως συνδετικός κρίκος για την επαφή με τον ενήλικα. 

Στα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που οι ακυρώσεις και οι ματαιώσεις είναι παρούσες στη καθημερινή τους ζωή αποτελεί βασική προτεραιότητα να χαρίσουμε στιγμές που το παιδί θα εκφραστεί και θα παράξει έργο το οποίο δε μπαίνει σε αξιολόγηση και κριτική.

Ένα πολύ δημιουργικό παιχνίδι είναι η Ζωγραφική με Λαχανικά!!

Υλικά: χαρτόνι, υγρές μπογιές, λαχανικά (καρότα, μήλα, πατάτα κτλ.) Γενικά προτιμάμε σκληρά λαχανικά για να αντέχουν στη μπογιά και στη πίεση.

Παιχνίδι: Κόβουμε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτόνι. Ετοιμάζουμε πολλές και διαφορετικών χρωμάτων μπογιές. Κόβουμε τα λαχανικά και προτρέπουμε το παιδί να βουτάει πχ. το καρότο στο χρώμα και να ζωγραφίζει με αυτό στο χαρτόνι. Μπορούμε αν θέλουμε να χαράξουμε και κάποια βασικά σχέδια στο λαχανικό πχ. γεωμετρικά σχήματα για να λειτουργήσουν σαν σφραγίδες.

Οφέλη: Προώθηση αυτενέργειας, πρωτοβουλίας και βελτίωση αυτοπεποίθησης. Ενίσχυση λεπτής κινητικότητας, εκγύμναση των μικρών μυών των άνω άκρων. Εκπαίδευση στη χωρική τοποθέτηση μέσα σε πλαίσιο (χαρτόνι).

Tip: Δεν παρεμβαίνουμε απλά ενθαρρύνουμε με καλή διάθεση. Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα είναι πάντα ξεχωριστό.

Απευθύνεται: Σε παιδιά όλων των ηλικιών ως ένα παιχνίδι έκφρασης, δημιουργίας και λεπτής κινητικότητας. Γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter