30 Μαΐ 2013

10 ασκήσεις που "ξυπνούν" τον εγκέφαλο στη Διάσπαση προσοχής.



Ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί καλείται καθημερινά να ανταπεξέλθει μέσα σε οργανωμένα πλαίσια πχ.σχολική τάξη. Η προσέγγιση στην αντιμετώπιση γίνεται μέσα απο ασκήσεις οργάνωσης, μεθόδους και στρατηγικές για την ενίσχυση της εστίασης και της παραγωγής συγκεκριμένου έργου. 
Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι το παιδί με διάσπαση είναι εξαιρετικά ευαίσθητο στη πίεση. Οι κανόνες και οι περιορισμοί το φορτίζουν και για αυτό χρειάζεται ένα "ξύπνημα" των αισθήσεων για να επανέλθει σε ισορροπία.
Παρουσιάζεται η ελεύθερη μετάφραση απο ένα απόσπασμα άρθρου το οποίο δημοσιεύτηκε στο Special -Ism σχετικά με τις 10 ασκήσεις που βοηθούν στο "Ξύπνημα των αισθήσεων"!

Sensory Strategies για την καρέκλα.

Picture Card Appointment 4in
1.Εκτάσεις στη καρέκλα – Πιάστε μια πλευρά απο το πίσω μέρος της καρέκλας με τα δύο χέρια και στρίψτε το κορμό σας όσο το δυνατόν περισσότερο προς μια κατεύθυνση. Επαναλάβετε  και στην άλλη κατεύθυνση.



Picture Card Finger Pulls 4in
2. Έλξεις δαχτύλων.  – Αγκιστρώστε τους δείκτες μαζί και τραβήξτε για 3 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε με κάθε σετ δακτύλων.
&
&
&


Picture Card Velcro 4in
3. Velcro – Κολλήστε μια ταινία απο αυτοκόλλητο βέλκρο κάτω απο το θρανίο των μαθητών για να "τρίβουν" τα δάχτυλα τους. Τα περισσότερα παιδιά προτιμούν το μαλακό πλέγμα αλλά κάποια προτιμούν και τη πιο άγρια πλευρά - και τα δύο βοηθούν.
&
&

&

Picture Card Pressure Push 4in
4. Σπρώξτε με πίεση – Αρχικά καθίστε ίσια και τραβήξτε τον αφαλό σας προς τη σπονδυλική στήλη. Μετά σφίξτε τα χέρια σας σταθερά προς τα κάτω από τη κορυφή του κεφαλιού. Εναλλακτικά πιέστε τις παλάμες σας μαζί μπροστά απο το στήθος όσο το δυνατόν πιο σταθερά.
&&
&

Picture Card Appointment 4in
5. Push-Ups στη καρέκλα – Τοποθετήστε τα χέρια σας σε κάθε μεριά της καρέκλας και τεντώστε τους βραχίονες για να σηκώσετε το πίσω μέρος του σώματος από τη καρέκλα. Επαναλάβετε 10 φορές.
&
&
&
&
&

Picture Card Water Bottle 4in
6. Παγούρια – Προσωπικά εγώ προτιμώ τα Camelbak water bottles (τα βρίσκεις σε καταστήματα αθλητικών ειδών). Αυτό απαιτεί να δαγκώσεις απαλά το καλαμάκι ενώ βάζεις το στόμα σου στη βαλβίδα αντίστασης. Ενισχύει ιδιαίτερα το συντονισμό του στόματος. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να έχουν ένα παγούρι στο θρανίο τους ανα πάσα στιγμή.
&
&
Picture Card Exercise Band p4
7.Τσίχλες ή μέντες – Μελέτες δείχνουν ότι οι τσίχλες και οι μέντες ενισχύουν την συγκέντρωση. Δυστυχώς η τσίχλα δεν επιτρέπεται. Όσο είναι δυνατόν προτρέψτε το σχολείο να χαλαρώσει το κανονισμό ειδικά για τους εφήβους.
&
&&
8. Μασάζ στο αυτί – Ξεκινώντας απο τη κορυφή του αυτιού κάντε απαλό μασάζ με τον αντίχειρα και το δείκτη μέχρι το κάτω μέρος του λοβού.

Picture Card Change Position 4in
9. Αλλαγή θέσης – Απλά γυρίστε τη καρέκλα και περάστε τη ανάμεσα στα πόδια σας ή γυρίστε τη στο πλάι για λίγο. Αυτές οι θέσεις απαιτούν διαφορετική στάση του σώματος και ως εκ τούτου μπορεί να είναι αποτελεσματικές για να "ξυπνήσει" ο εγκέφαλος.
&
&
&
&
Picture Card Scooter Board 4in
10. "Τελείες και ζουλήγματα" – Κάντε μια τελεία στην αριστερή παλάμη με τον αντίχειρα του δεξιού χεριού και στη συνέχεια πιέστε απαλά τον αριστερό καρπό με το δεξί χέρι. Κάντε μια σειρά απο "ζουλήγματα" με το δεξί χέρι να διατρέχει κατά μήκος όλου του αριστερού χεριού. Επαναλάβετε για την άλλη πλευρά.
&
&
&
Η Gwen Wild είναι καθηγήτρια στη σχολή  Summit Professional Education. Ταξιδεύει σε εθνικό επίπεδο για να ενημερώσει σχετικά με τη δημιουργία και εφαρμογή αποτελεσματικών αισθητηριακών στρατηγικών για παιδιά και εφήβους.  

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά και εφήβους με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε παιδιά με Διάσπαση προσοχής. Μπορεί να γίνει απο εκπαιδευτικούς στη τάξη, απο γονείς στο σπίτι και ειδικούς θεραπευτές κατά την εξατομικευμένη συνεδρία.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   

27 Μαΐ 2013

Άκου, Δες, Πιάσε, Φάε, Μύρισε! Αισθήσεις & Δυσλεξία.



 -Μπορείς να μου πεις ένα επίθετο;
-Εεεε.....
-Τι είναι επίθετο ξέρεις;
-Ναι, ναι είναι αυτό που χαρακτηρίζει το ουσιαστικό!!

Ένα παιδί με Δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ πιθανό να γνωρίζει τον γραμματικό κανόνα αλλά να αδυνατεί να τον εφαρμόσει. Δεν είναι λίγες οι φορές που απαντά άψογα στο τι είναι Ρήμα, Ουσιαστικό ή Επίθετο αλλά ξοδεύει ανεξήγητα πολύ χρόνο για μια "απλή" άσκηση την οποία αρκετές φορές δεν την ολοκληρώνει ή έχει κάνει αρκετά λάθη.

Οι αφηρημένες πληροφορίες, οι θεωρητικές εξηγήσεις, οι γραμματικοί κανόνες που ενέχουν δύσκολους ορισμούς μπερδεύουν το παιδί με Δυσλεξία. Η μάθηση πρέπει να γίνεται πιο συγκεκριμένη, να αποφεύγεται η πληθώρα γλωσσικών πληροφοριών και να συνδυάζεται ο κανόνας με πιο βιωματικές ασκήσεις.

Ας ασχοληθούμε να ξεχωρίσουμε το Επίθετα απο τα Ουσιαστικά. Η παρακάτω άσκηση γίνεται στις συνεδρίες της Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home , λέγεται "Άκου, Δες, Πιάσε, Φάε, Μύρισε"!! και δημιουργεί μια σύνδεση των αισθήσεων με τα επίθετα.

Άσκηση: Σε ένα τετράδιο γράφουμε απλές, μικρές προτάσεις χρησιμοποιώντας επίθετα και ουσιαστικά. Η κάθε πρόταση πρέπει να αναφέρεται σε μια αίσθηση. 

Αρχικά εξηγούμε ότι ένα επίθετο μας λέει για το Πως ακούγεται, φαίνεται, μυρίζει, τι γεύση έχει και πως είναι όταν αγγίζουμε ένα ουσιαστικό. Το παιδί πρέπει να υπογραμμίσει τα ουσιαστικά και να κυκλώσει τα επίθετα. Έπειτα θα κατηγοριοποιήσει τα επίθετα σε στήλες ανάλογα με την αίσθηση που αναφέρονται.

Παραδείγματα προτάσεων:
  1. Στα παιδιά αρέσουν τα αλμυρά πατατάκια.
  2. Ο Μαξ είναι ένας όμορφος σκύλος.
  3. Η γιαγιά έφτιαξε ένα γλυκό κέικ.
  4. Η σειρήνα έχει πολύ τσιριχτό ήχο.
  5. Στο ψυγείο έχουμε ένα βρωμερό τυρί.
  6. Το τριαντάφυλλο έχει μυτερά αγκάθια.
  7. Ο ήλιος έχει πολύ λαμπερό φως.
  8. Ο ψίθυρος της μητέρας ήταν σιγανός για να μην ξυπνήσουν τα παιδιά.
  9. Η γάτας μας έχει πολύ απαλό τρίχωμα.
  10. Η Μαρία έχει έναν ευωδιαστό κήπο.


Έπειτα φτιάχνουμε απο μια στήλη για κάθε αίσθηση και ζητάμε απο το παιδί να γράψει τα σχετικά επίθετα σε κάθε μια.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να κατακτήσουν την έννοια του επιθέτου στο Λόγο. Μπορεί να γίνει απο ειδικούς θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


23 Μαΐ 2013

Λεξιλόγιο, Επίθετα & Δυσλεξία.


Μια σημαντική δυσκολία στα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το έλλειμμα του λεξιλογίου τους. Υπολείπονται σε πλούτο λέξεων σε σχέση με την ηλικία και το γνωστικό τους επίπεδο και αυτό φαίνεται περισσότερο κατά την αφήγηση τους είτε σε προφορικό είτε σε γραπτό επίπεδο.

Η βασική κατηγορία λέξεων που εμπλουτίζει ένα κείμενο και δίνει ζωντάνια στην αφήγηση είναι τα Επίθετα! Στις παρακάτω εικόνες θα φανεί ο τρόπος που μπορούμε να προτρέψουμε το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να χρησιμοποιεί Επίθετα.


 Άσκηση 1

Το παιδί δίνει όνομα στη φιγούρα και εμείς χωρίζουμε σε κατηγορίες τα ουσιαστικά που "έχει" το κοριτσάκι της εικόνας. Μαζί με το παιδί ονομάζουμε πράγματα, ζώα και ανθρώπους και ενθαρρύνουμε να γράψει απο κάτω επίθετα για κάθε ένα.

Tip: Δεν το υποχρεώνουμε να γράψει πολλά επίθετα για κάθε ουσιαστικό. Στην αρχή 2-3 είναι αρκετά. Επίσης στη πορεία της αναζήτησης επιθέτων μπορεί να τα μπερδεύει με τα ρήματα, μετοχές ή να επαναλαμβάνει συνεχώς τα ίδια πχ. μεγάλο και να λέει "δεν μπορώ να βρω άλλα". Με ερωτήσεις προσπαθείτε να το κατευθύνετε ώστε να ανακαλέσει περισσότερα και διαφορετικά επίθετα.


Άσκηση 2

Σε αυτή την άσκηση έχουμε γράψει επίθετα και θέλουμε απο το παιδί να γράψει δίπλα ένα αντίστοιχο ουσιαστικό που να ταιριάζει. 

Tip: Μπορείτε να γράψετε και μετοχές για να διαχωρίσετε τις δυο έννοιες.


Άσκηση 3

Μέσα απο εικόνες που θα συλλέξετε (internet, περιοδικά) θα βοηθήσετε το παιδί να γράψει επίθετα που ταιριάζουν. Στη συγκεκριμένη άσκηση συνδυάστηκε η εικόνα με το φύλλο βελτίωσης γραφής όπου σε αυτό καταγράφονταν ένα επίθετο για κάθε εικόνα που παρουσιαζόταν. Με αυτό το τρόπο δουλεύετε το λεξιλόγιο αλλά και τη γραφή, κακογραφία, ορθογραφία κτλ.

Tip: Η συγκεκριμένη άσκηση μπορεί να γίνει και προφορικά, αν θέλουμε να εστιάσουμε στη ταχύτητα του συνειρμού και της ανάκληση των λέξεων. Με αυτό τον τρόπο εφαρμόζεται και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Απευθύνονται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για την εξάσκηση στη χρήση των επιθέτων. Εφαρμόζονται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



20 Μαΐ 2013

Σακουλάκι αισθήσεων & Μαθησιακές δυσκολίες.

Σακουλάκι αισθήσεων για τα γράμματα!
Ο ρόλος των αισθήσεων κατά τη διαδικασία της μάθησης έχει αξιολογηθεί ως κρίσιμης σημασίας σε  παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Η ενεργοποίηση των αισθητηριακών οδών συμπληρώνει και εμπλουτίζει τη κλασσική μάθηση, αυξάνει τις πετυχημένες εμπειρίες, και διατηρεί το ενδιαφέρον άρα και τη συγκέντρωση.

Εδώ θα παρουσιαστεί ένα παιχνίδι-άσκηση των αισθήσεων για την αναγνώριση των γραμμάτων σε παιδιά με ανωριμότητα, μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες συγκέντρωσης. 

Υλικά: σακουλάκι τροφίμων, πλαστικά γράμματα, διαφανές υγρό υλικό (τζελ μαλλιών, σαμπουάν, conditioner, σαπούνι χεριών κα.), κολλητική ταινία.


Υλικά!

Οδηγίες: Γεμίζουμε το σακουλάκι με το τζελ και τα γράμματα, σφραγίζουμε με τη κολλητική ταινία και αφήνουμε το παιδί να παίξει με το σακουλάκι και την αίσθηση που του προκαλεί. Οι οδηγίες που μπορούμε να δώσουμε είναι πολλές και αλλάζουν πάντα ανάλογα με την ηλικία αλλά και το σκοπό που έχουμε θέσει για ενίσχυση.

Μπορεί να πιάσει το κάθε γράμμα!

Μπορεί να χαϊδέψει το κάθε γράμμα!
Βασικές οδηγίες:

  • Να ακούει το γράμμα και να το βρίσκει.
  • Να ακούει περισσότερα από ένα μαζί και να τα βρίσκει.
  • Να δουλέψετε με γράμματα που μπερδεύει πχ. φ-θ, χ-γ κτλ.
  • Να λέτε λέξεις και να βρίσκει το πρώτο, το δεύτερο ......τελευταίο γράμμα κτλ.
  • Να κλείνει τα μάτια του, να βρίσκει τυχαία ένα γράμμα και να λέει λέξεις που αρχίζουν ή περιέχουν το συγκεκριμένο γράμμα.
  • Να βάλετε συγκεκριμένα γράμματα και να δουλέψετε την ορθογραφία πχ. σε τι /ι/ τελειώνει η λέξη καλοκαίρι, τάξη, πολύ κτλ.
  • Επίσης μπορεί να "κουνήσει" τα γράμματα και να φτιάξει λέξεις.

Οφέλη: Ενεργοποίηση της αφής και διατήρηση του ενδιαφέροντος καθώς και ενίσχυση της κινητικότητας των άνω άκρων (δαχτύλων και μικρών μυών της παλάμης) μέσα απο την προσπάθεια να "πιάσει" τα γράμματα.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσγραφία, μαθησιακές δυσκολίες, ανωριμότητα ως άσκηση ενίσχυσης. Είναι μια άσκηση για γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



16 Μαΐ 2013

Κόβουμε, πασπαλίζουμε, σερβίρουμε! Συνταγές & Δυσλεξία (2)

Εφημερίδα των συντακτών, σελ. 4, Νησίδες.

Ευκαιρίες να αποτελέσουν καθημερινά μικρά κείμενα αφορμές για ανάλυση και εξάσκηση υπάρχουν πολλές. Τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν συχνά άρνηση και περισσότερη δυσκολία να κινητοποιηθούν για να μελετήσουν. Είναι λοιπόν σημαντικό να τροφοδοτούμε τη παρέμβαση με ποικίλα κείμενα απο διάφορες πηγές για να καταπολεμήσουμε την ανία.

Μια τέτοια ευκαιρία μας δίνετε μέσα απο εφημερίδες! Αντλήστε κειμενάκια και παραγράφους για θέματα που ξέρετε ότι ενδιαφέρουν το παιδί πάντα ανάλογα με την ηλικία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση για ένα παιδί της Δ' Δημοτικού, με μαθησιακές δυσκολίες επιλέχθηκε ένα κείμενο συνταγής και προέκυψαν πολλές και ενδιαφέρουσες ασκήσεις.


Τα θέματα που ασχοληθήκαμε:
  • Τι σημαίνει 1/2 στις συνταγές; Πολλές φορές τα παιδιά με Δυσλεξία δυσκολεύονται αρκετά στην ανάγνωση αριθμών και συμβόλων μέσα σε κείμενα. Τι αυτά αντιπροσωπεύουν;
  • Αναγνώριση ουσιαστικών πχ. κιμάς
  • Αναγνώριση των επιθέτων δίπλα στα ουσιαστικά πχ. μοσχαρίσιος
  • Τι σημαίνει μοσχαρίσιος; Έτσι προέκυψε να αναφέρουμε όλα τα ονόματα των κρεάτων και απο ποιο ζώο προέρχονται. Τι σημαίνει χοιρινό;
  • Εντοπισμός των ρημάτων του κειμένου. Σε τι πρόσωπο μιλάει το κείμενο; 
  • Σαν άσκηση γράφτηκαν τα ρήματα που είχε εντοπίσει σε άλλο πρόσωπο.
  • Δημιουργία προτάσεων με κάποια απο τα ρήματα.
  • Πόσες προτάσεις και παραγράφους έχει το κείμενο;
  • Ερωτήσεις διαδοχής και χρόνου πχ. Πόσα στάδια-βήματα χρειάζονται για να γίνει η συνταγή; Πόσο χρόνο περίπου υπολογίζεις για να γίνει;

Tip
Χρησιμοποιήστε χρωματιστούς μαρκαδόρους για να υπογραμμίζετε. Το χρώμα και η εναλλαγή των μέσων γραφής βοηθούν τα παιδιά με Δυσλεξία να διατηρούν το ενδιαφέρον τους.

Μέσα απο τέτοια κείμενα μπορούν να γίνουν πολλές ασκήσεις με διάφορες προεκτάσεις, η κάθε μια ανάλογα με τους στόχους της παρέμβασης και τους άξονες στους οποίους στηρίζεται η ενίσχυση για κάθε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες. Μη ξεχνάτε ότι έτσι αποκαλύπτονται κενά και θέματα που αλλιώς  ίσως να μην υπήρχε η ευκαιρία να εντοπιστούν.






Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


13 Μαΐ 2013

"Ρίξε τη μπάλα και απάντησε"! Δυσλεξία και κατανόηση.



Τη στιγμή που ένα παιδί με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες  βρίσκεται μπροστά απο την απαίτηση να ξετυλίξει μια ιστορία, ένα βιβλίο, ένα κείμενο αναδύονται οι περισσότερες αδυναμίες. Οι δυσκολίες του εντοπίζονται σε ποικίλα σημεία και έχουν να κάνουν κυρίως με την ουσιαστική κατανόηση των γλωσσικών πληροφοριών που δέχεται.

Οι κυριότεροι παράγοντες που παρεμβάλλονται μεταξύ της ανάγνωσης και της κατανόησης είναι: 
  • σύντομο εύρος προσοχής
  • δυσκολία να καταλάβει τη κεντρική ιδέα
  • δυσκολία να ξεχωρίσει τις σημαντικές απο τις ασήμαντες πληροφορίες
  • δυσκολίες κατά την ανάγνωση πχ. στην αναγνώριση της μορφολογίας των λέξεων δηλ. η αρρώστια γίνεται άρρωστος οπότε και δεν βγαίνει ξεκάθαρο νόημα
  • δυσκολίες στη σιωπηρή ανάγνωση
  • αδυναμία στη μνήμη εργασίας 
  • παρατονισμοί πχ. ο γέρος γίνεται γερός που πάλι δυσκολεύει την ανάδειξη του νοήματος

Μια άσκηση-παιχνίδι που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στο ξετύλιγμα της ιστορίας είναι η "Ρίξε τη μπάλα και απάντησε"!

Υλικά: μπάλα/τόπι, χαρτί, κόλλα, μαρκαδόρος

Άσκηση: Όπως φαίνεται και στην εικόνα πρόκειται για ένα τόπι που έχουμε γράψει πάνω διάφορες ερωτήσεις και αφορούν στην ιστορία που θέλουμε να αναλύσουμε. Εσείς και το παιδί πετάτε τη μπάλα ο ένας στον άλλον και ανάλογα σε ποια ερώτηση θα "πέσει" πρέπει και να απαντήσει. 



Ενδεικτικές ερωτήσεις:
  • Ποιοι είναι οι ήρωες της ιστορίας;
  • Πως ξεκινά η ιστορία;
  • Που και Πότε συμβαίνει η ιστορία;
  • Ποιο είναι το πιο σημαντικό/αστείο/δραματικό κτλ. γεγονός;
  • Με ποια σειρά συνέβησαν τα γεγονότα;
  • Με ποιες λέξεις χαρακτηρίζει τον ήρωα το κείμενο;
  • Τι άλλο πιστεύεις ότι μπορούσε να κάνει ο ήρωας;
  • Δώσε στον ήρωα τη δυνατότητα μιας ευχής. Τι πιστεύεις θα ήθελε πιο πολύ;
  • Πως τελειώνει η ιστορία;
  • Μπορείς να δώσεις ένα άλλο τέλος;
  • Βάλε άλλον ένα ήρωα στην ιστορία. Τι θα του ήταν του ήρωα αυτός; Πως θα τον βοηθούσε;
Οι ερωτήσεις καλό είναι να περιέχουν όλους τους τομείς: χωροχρονική αντίληψη, διαδοχή των γεγονότων, κριτική σκέψη και οι απαντήσεις μπορούν να δίνονται προφορικά ή γραπτά.

Tip 1: Θα πρέπει να προσέχουμε να δίνουμε στο παιδί κείμενα ανάλογα με την ηλικία του, τις δυσκολίες του, τα προσωπικά του ενδιαφέροντα και τους τομείς που θέλουμε να ενισχύσουμε. 

Tip 2: Το παιχνίδι μπορεί να γίνει και ομαδικό αν καθίσουν τα παιδιά κάτω σχηματίζοντας κύκλο και κυλούν τη μπάλα το ένα στο άλλο. Ο κανόνας παραμένει ίδιος και η ερώτηση που τυχαίνει στον καθένα πρέπει να απαντηθεί.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες για την κατανόηση και ανάλυση κειμένου. Γίνεται σαν παιχνίδι για όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας. Εφαρμόζεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



9 Μαΐ 2013

Η Δυσλεξία με μια ματιά.


Δημοσιεύτηκε στο China Daily ένα άρθρο που αναφέρει συνοπτικά τα κύρια συμπτώματα της Δυσλεξίας. Αν κάποια απο αυτά εμφανίζει το παιδί που είναι μαθητής της Δημοτικής εκπαίδευσης για ένα σταθερό χρονικό διάστημα κρίνεται απαραίτητο να διερευνηθεί η πιθανότητα ύπαρξης Δυσλεξίας.

"If your child (primary school studenthas six of the following symptoms for more than half yearit's possible that he or she has dyslexiawhich is one of the main causes of learning difficulties.

1. Has difficulties in reading and often misreads.

2. Has difficulties in understanding the content after reading.


3. Skips words or lines while reading.


4. Has difficulties in writing and often makes mistakes. Tends to avoid writing and writes in scrawl.


5. Has difficulties in copying Chinese characters. Need to refer to the original character for each stroke.


6. Short attention span.


7. Hyperactive, with a low efficiency in class.


8. Not good at sports, with a bad sense of balance.


9. Poor motor skills. Bad pen-holding position. Laces up one's shoes and uses chopsticks in a clumsy way.


10. Poor interpersonal skills, shy, introvert or impetuous.


11. No self-confidence and gives up easily.


12. Smart but struggles to study."


Το άρθρο έχει αναρτηθεί στο: http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2013-05/08/content_16483608.htm



Ελεύθερη μετάφραση του παραπάνω άρθρου

Αν το παιδί σας (μαθητής του Δημοτικού σχολείου) εμφανίζει έξι απο τα συμπτώματα που ακολουθούν για παραπάνω απο μισό έτος, είναι πιθανό να αντιμετωπίζει δυσλεξία, η οποία είναι μια απο τις κύριες αιτίες για δυσκολίες στη μάθηση.


1. Έχει δυσκολίες στην ανάγνωση και συχνά παρερμηνεύει αυτά που διαβάζει.

2. Έχει δυσκολίες στην κατανόηση του περιεχομένου μετά την ανάγνωση.

3. Παραλείπει λέξεις ή γραμμές κατά την ανάγνωση.

4. Έχει δυσκολίες στη γραφή και συχνά κάνει λάθη. Τείνει να αποφύγει το γράψιμο και εμφανίζει κακογραφία.

5. Έχει δυσκολίες στην αντιγραφή.

6. Σύντομο εύρος προσοχής.

7. Υπερδραστήριο, με χαμηλή απόδοση στην σχολική τάξη.

8. Μπορεί να μην είναι πολύ καλό στον αθλητισμό, με μια κακή αίσθηση της ισορροπίας.

9. Κακές κινητικές δεξιότητες. Κακή λαβή του μολυβιού. Δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του παπουτσιού του.

10. Κακές διαπροσωπικές δεξιότητες, ντροπαλό, εσωστρεφές ή παρορμητικό.

11. Δεν δείχνει αυτοπεποίθηση και εγκαταλείπει εύκολα.

12. Έξυπνο αλλά παλεύει για να τα καταφέρει στο σχολείο.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας όπου γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να παρατηρήσουν τα παραπάνω σημάδια δυσκολίας.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



2 Μαΐ 2013

"Το κόκκινο βιβλίο". Ένα παιδικό βιβλίο να φιλοσοφείς.


Χωρίς λόγια, μόνο με εικόνες και με φαντασία φοβερή. Ένα εκπληκτικό βιβλίο για όλες τις ηλικίες που ο σουρεαλιστικός του χαρακτήρας εκπαιδεύει το παιδί στην ανάγνωση πολλών πραγματικοτήτων. 


Η πραγματικότητα είναι σχετική και αυτό είναι κάτι που μέσα απο αυτό το βιβλίο κανείς το βλέπει με τον πιο ωραίο τρόπο. Σπάνια ένα βιβλίο οδηγεί το παιδί σε τέτοιες φιλοσοφικές προεκτάσεις τόσο εύκολα και απλά.

"Το κόκκινο βιβλίο"
Δημιουργός: Μπάρμπαρα Λέμαν
Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Απευθύνεται: Σε παιδιά όλων των ηλικιών ενώ το γεγονός ότι δεν έχει λόγια κάνει την αφήγηση πολύ ενδιαφέρουσα.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter