"Ας ζωγραφίσουμε Πάνω, στη Μέση και Κάτω". Παιχνίδι χωρικών σχέσεων.


Ποιο είναι το δεξιά και το αριστερά; Το πάνω, το κάτω και το μεσαίο; Μπροστά και πίσω; Όλα αυτά αναφέρονται στην προμαθηματική έννοια των χωρικών σχέσεων. Η θέση, η κατεύθυνση και η σχέση των ανθρώπων και των αντικειμένων με τον χώρο είναι βασικές έννοιες που πρέπει να ενισχυθούν απο τη προσχολική ηλικία.

Παιχνίδια για την ανακάλυψη των χωρικών σχέσεων είναι αυτά που το παιδί πρέπει να χρησιμοποιήσει το αντίστοιχο λεξιλόγιο για να περιγράψει τη θέση του αντικειμένου σε σχέση με κάτι άλλο. Ένα τέτοιο απλό παιχνίδι που κάνουμε στη Προσχολική & Πρωτοσχολική ενίσχυση at home, εξερεύνησης των χωρικών σχέσεων είναι το "Ας ζωγραφίσουμε Πάνω, στη Μέση και Κάτω".

Υλικά: φύλλα Α4 ή χαρτόνι, υλικό χρωματισμού (κηρομπογιές, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, νερομπογιές κτλ)

Παιχνίδι: Διπλώνουμε το χαρτί ή χαρτόνι σε τρια μέρη. Έτσι σχηματίζεται ένας χώρος στη κορυφή, άλλος στη μέση και τέλος στη βάση. Το παιδί θα πρέπει να ξεκινήσει να ζωγραφίζει στο πάνω κομμάτι, να συνεχίσει στο μεσαίο και να τελειώσει στο κάτω μέρος. Επίσης μπορεί να ζωγραφίσει τρεις διαφορετικές ζωγραφιές για κάθε μέρος του χαρτιού. Κατά τη διάρκεια δεν ξεχνάμε να τονίζουμε που ζωγραφίζει κάθε φορά χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες λέξεις.

Λεξιλόγιο: πάνω, κάτω, μέση, ξεκινώ, συνεχίζω, τελειώνω, απο πάνω, απο κάτω, στο κέντρο, στη βάση, στο πάνω μέρος, τέλος κτλ.

Tip: Τα μικρά παιδιά απολαμβάνουν περισσότερο τον "μεγάλο καμβά" οπότε μπορείτε να κολλήσετε ένα μεγάλο χαρτόνι που έχετε κάνει διακριτά τα τρία μέρη της αρχής, της μέσης και της βάσης και να αφήσετε όρθιο το παιδί (ανάλογα με το ύψος του) να ζωγραφίσει.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας απο 3 ετών για να μάθουν τις χωρικές σχέσεις και να προχωρήσουν έπειτα σε άλλες προμαθηματικές έννοιες. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠ/Υ.



Απο την προσωπική επαφή με εκπαιδευτικούς και γονείς έχει προκύψει πολλές φορές η ερώτηση αν υπάρχει κάποιο ενδεικτικό ερωτηματολόγιο να συμπληρώσουν για να διακρίνουν την πιθανότητα ύπαρξης του συνδρόμου της ΔΕΠ/Υ στους μαθητές ή στα παιδιά τους αντίστοιχα.

"Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ) αποτελεί μια απο τις πιο διαδεδομένες διαταραχές συμπεριφοράς της παιδικής ηλικίας. Οι ειδικοί του χώρου της ψυχικής υγείας και της εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό την πρόκληση της αξιολόγησης παιδιών και εφήβων που είναι πιθανό να εμφανίζουν ΔΕΠ/Υ."

Έτσι ξεκινά ο πρόλογος του βιβλίου "Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ-IV" και πρόκειται για τη σταθμισμένη στα ελληνικά δεδομένα κλίμακα αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ. Το παρόν βιβλίο παρουσιάζει τη στάθμιση των δυο μορφών της κλίμακας για γονείς και εκπαιδευτικούς, που σκοπό έχουν τη διάγνωση, αξιολόγηση και πρόγνωση χαρακτηριστικών του Συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα. Διατίθεται απο τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και βρίσκεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία.


Ενδεικτικά τα περιεχόμενα του βιβλίου




 Ερωτηματολόγιο για εκπαιδευτικούς




 Ερωτηματολόγιο για γονείς



Απευθύνεται: Σε όλους τους γονείς και εκπαιδευτικούς που θέλουν να κάνουν μια πρώτη εκτίμηση με ένα σταθμισμένο επιστημονικό εργαλείο. Θα βοηθήσει να καταλήξουν αν κρίνεται αναγκαίο να αποτανθούν για πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση.

Διαβάστε σχετικά:
"Με κουράζει τόσο πολύ"! Διάσπαση προσοχής και 15 οδηγίες για δασκάλους. 
και 
Διάσπαση προσοχής & Μαθησιακές δυσκολίες. Παραδείγματα γραπτών.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



"Πώς είναι και Πώς δεν είναι;" Επίθετα και Δυσλεξία


Ο γραπτός λόγος δεν αποτελεί απλά μια έκφραση του προφορικού λόγου. Η γραπτή καταγραφή πληροφοριών, ιδεών και σκέψεων διέπεται απο άλλους, περισσότερο αυστηρούς κανόνες σύνταξης και γραμματικών απαιτήσεων απο τον ομιλούμενο λόγο. Το λεξιλόγιο και η σωστή χρήση του είναι το όχημα για να αποδοθούν τα νοήματα με σαφήνεια και αμεσότητα. Η δυσλεξία σαμποτάρει αυτή την διεργασία. Εμποδίζει την αποθήκευση, ανάκληση και σωστή χρήση των λέξεων.

Για το λεξιλόγιο είναι πολύ σημαντικό να γίνονται πολλές ασκήσεις εξάσκησης. Είναι σημαντικό να βρίσκονται οι κατάλληλοι τρόποι για να εμπλέκεται το παιδί στη γραφή και σωστή χρήση λέξεων ώστε αυτό να οδηγήσει και στην αποθήκευση τους. Μια άσκηση που κάνουμε με τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home για τα επίθετα στο λόγο είναι η: "Πώς είναι και Πώς δεν είναι;"!!

Υλικά: Χρησιμοποιούμε εικόνες ουσιαστικών

Άσκηση: Στη συγκεκριμένη άσκηση χρησιμοποιήθηκε το σκίτσο του αγοριού για την άσκηση: "Τι έχει; Ποιους ξέρει; Πού πηγαίνει;"  



Καταγραφή επιθέτων απο αγόρι Γ' Δημοτικού
με μαθησιακές δυσκολίες!

1ο βήμα: καταγραφή επιθέτων

Δώσαμε το όνομα του καλύτερου του φίλου (έχει παραληφθεί) και κατέγραψε όλα τα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν. Αυτό έγινε απαντώντας στην ερώτηση: "Πως είναι;". Στη διάρκεια είναι πολύ πιθανό να "κολλήσουν" και να πουν: "Δεν ξέρω άλλα, αυτά είναι". Οι ερωτήσεις που βοηθούν έχουν να κάνουν με τους τομείς που χωρίζουμε τα επίθετα:

  • εξωτερική εμφάνιση
  • χαρακτήρας
  • τρόποι





2ο βήμα: καταγραφή αντιθέτων

Έπειτα για να εκμεταλλευτούμε ακόμη περισσότερο την ευκαιρία το παιδί ενθαρρύνθηκε να γράψει και τα αντίθετα των επιθέτων. Η ερώτηση που απαντούσε ήταν: "Τι δεν είναι;"

Από αυτή την άσκηση ανάλογα με τις δυσκολίες του προέκυψαν ασκήσεις που είχαν σχέση με:

  • λέξεις που έχουν τους συνδυασμούς: αυ και ευ πχ. ευγενικός
  • ορθογραφία πχ. ωραίος 
  • τονισμός
  • σε κάποιες λέξεις χρειάστηκε η χρήση του φύλλου βελτίωσης γραφής 

3ο βήμα: καταγραφή προτάσεων 

Στο τέλος επιλέξαμε επίθετα με τα οποία συνέθεσε και έγραψε προτάσεις.



✺ Παραδείγματα εφαρμογής:



Εδώ ο Π, που πηγαίνει στη Γ' Δημοτικού και παρουσιάζει έναν τηλεγραφικό και λιτό λόγο όταν γράφει, μέσα από την εικόνα, προσπαθεί να ανακαλέσει επίθετα που ταιριάζουν ή δεν ταιριάζουν σε μια χελώνα!




Η μητέρα σε εξ αποστάσεως εποπτεία γονέα εφαρμόζει την άσκηση
για τη μαθήτρια της Γ Δημ. με δυσκολίες
στην ανάκληση λέξεων και τον εκφραστικό της λόγο!



Tips:

  • Μπορεί να γίνει σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με τα παιδιά να προτείνουν προφορικά λέξεις-επίθετα για το "Τι είναι και Τι δεν είναι" η εικόνα που βλέπουν. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταγράφει τις λέξεις και να τις διαβάσει στο τέλος για να τις ακούσουν όλοι μαζί! 
  • Επίσης οι γονείς με παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να το παίξουν στο σπίτι ως γλωσσικό παιχνίδι με ένα ή περισσότερα παιδιά ενισχύοντας έτσι το λεξιλόγιο τους!



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


"Ρίξε στο κέντρο"!! Παιχνίδι συγκέντρωσης & συντονισμού.


Το παιδί ανάλογα με την ηλικία του αναπτύσσει, εξελίσσει και τελειοποιεί διάφορες δεξιότητες. Τα αναπτυξιακά ορόσημα κάθε ηλικίας είναι συγκεκριμένα και η παιδιατρική και αναπτυξιολογική αξιολόγηση βοηθά να συμπεράνουμε αν το κάθε παιδί τα έχει κατακτήσει. 

Δραστηριότητες που συμβάλλουν θετικά στην ανάπτυξη έχουν σχέση με: αδρή και λεπτή κινητικότητα, γνωστικές δεξιότητες, συντονισμό χεριού-ματιού, συγκέντρωση κτλ. Ένα εύκολο παιχνίδι είναι και το: "Ρίξε στο κέντρο"!!

Υλικά: χαρτοταινία, μπαλάκια διαφόρων μεγεθών (μπίλιες, πορτοκάλια, λεμόνια, μπάλες τένις, μπάλες πιγκ-πογκ κτλ)

Παιχνίδι: Φτιάχνετε ομόκεντρους κύκλους με την χαρτοταινία πάνω στο πάτωμα. Τοποθετείτε το παιδί μακριά απο τους κύκλους. Δίνετε το μπαλάκι στο παιδί και προσπαθεί ρίχνοντας με τη σωστή δύναμη να το βάλει στο κέντρο. Αν είναι περισσότερα παιδιά το παιχνίδι γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον. Διαφορετικά παίξτε μαζί εναλλάξ.

Οφέλη: Βοηθά στο συντονισμό χεριού-ματιού και στη συγκέντρωση. Καλυτερεύει την λεπτή κινητικότητα προσπαθώντας το παιδί να πιάσει τα μπαλάκια των διαφόρων μεγεθών. Τα διάφορα μεγέθη συμβάλλουν να συνειδητοποιήσει τη διαφορετική δύναμη που χρειάζεται κάθε φορά να ασκήσει στο μπαλάκι για να το κατευθύνει εκεί που θέλει. Επίσης βοηθά και στη σωστή στάση του κορμού και την ισορροπία αφού η κατεύθυνση της μπάλας εξαρτάται απο τη στάση και τη θέση του σώματος.

Tip: Μπορεί να είναι και ένα ομαδικό παιχνίδι για μεγαλύτερα παιδιά με τα ίδια οφέλη. Βάζετε βαθμούς σε κάθε κύκλο οπότε υπάρχει η δυνατότητα να κρατούν σκορ και έτσιτο παιχνίδι γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και σε παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες ενώ με την κατάλληλη παραλλαγή μπορεί να παιχτεί και απο παιδιά σχολικής ηλικίας. Μπορεί να παιχτεί με γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

*ιδέα βασισμένη απο το: What to expect

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Κόλλα & ξεκόλλα το γράμμα! Δυσλεξία και 5+5+5 τρόποι διδασκαλίας.


Η εκμάθηση των γραμμάτων, δηλαδή των γραφημικών συμβόλων που κωδικοποιούν τα φωνήματα που προφέρουμε, πολλές φορές ταλαιπωρούν τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η κλασσική εκπαίδευση αποδεικνύεται συνήθως ανεπαρκής. Χρειάζεται ο ερεθισμός και των υπόλοιπων αισθήσεων ώστε μέσα απο πολυαισθητηριακές μεθόδους να κατακτήσει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες την μορφολογία των γραμμάτων. 

Στα προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home καθώς και στην Προσχολική και Πρωτοσχολική ενίσχυση at home εφαρμόζονται αρκετές τέτοιες ασκήσεις. Το παιχνίδι-άσκηση: Κόλλα και ξεκόλλα το γράμμα! έχει σαν σκοπό να διδάξει στο παιδί τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου. Αυτά θα τα συνθέσει σε λέξεις και θα φτιάξει προτάσεις. Επίσης είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την φωνημική επίγνωση των παιδιών με Δυσλεξία αλλά και για την εκμάθηση των γεωμετρικών σχημάτων.

Υλικά: ξυλάκια κατασκευών (μπορείτε να τα βρείτε σε είδη χειροτεχνίας ή να τα παραγγείλετε εδώ), σκριτς - σκρατς (velcro) αυτοκόλλητα. 

Παιχνίδι-άσκηση: Κολλάτε στις άκρες απο τα ξυλάκια τα αυτοκόλλητα. Έπειτα φτιάχνετε μαζί με το παιδί τις μορφές των κεφαλαίων γραμμάτων της αλφαβήτου, λέξεις, γεωμετρικά σχήματα.

Σε επίπεδο γράμματος:

  • Να φτιάξει το παιδί αυτά που ήδη γνωρίζει
  • Να τα φτιάχνει και παράλληλα να περιγράφει τις κινήσεις που κάνει πχ. "Βάζω ένα ξυλάκι κάτω και δεξιά κολλάω ένα όρθιο ξυλάκι. Μετά βάζω ένα ξυλάκι πάνω και άλλο ένα στη μέση. Έφτιαξα το κεφαλαίο /Ε/"
  • Να φτιάξουμε εμείς αυτά που δεν ξέρει και να περιγράφουμε παράλληλα τις κινήσεις μας.
  • Να βάλετε μόνο ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος, να του πείτε πιο θέλετε και να ζητήσετε να το συνεχίσει.
  • Να βάλετε ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος και χωρίς να πείτε συγκεκριμένο γράμμα να ζητήσετε να σας φτιάξει όσα μπορούν να προκύψουν.

Σε επίπεδο λέξης:

  • Να φτιάξει διάφορες απλές ή σύνθετες λέξεις.
  • Να φτιάξετε λέξεις και να λείπει ένα γράμμα που θα το φτιάξει και θα το προσθέσει.
  • Να φτιάξετε λέξεις  με κάποιο λάθος γράμμα και να του ζητήσετε να το βρει και να το αντικαταστήσει με το σωστό
  • Να παίξετε με τα γράμματα που μπερδεύει μεταξύ τους πχ. /β-δ/, /φ-θ/ κτλ
  • Να βελτιώσετε την καταληκτική του ορθογραφία

Σε επίπεδο γεωμετρικών σχημάτων:

  • Να φτιάξει διάφορα γεωμετρικά σχήματα
  • Να φτιάξουμε εμείς και να τα ονοματίσει
  • Να τα ξεκινήσουμε και να τα συνεχίσει
  • Να ξεκινήσουμε και να φτιάξει όσα προκύπτουν 
  • Να ξεκινήσουμε και να μας δίνει τις οδηγίες προφορικά ώστε να σχηματιστεί ένα τετράγωνο, τρίγωνο κτλ

Tips: 
Χρησιμοποιήστε ένα μεγάλο χώρο για να τα απλώσετε ή το πάτωμα για να υπάρχει άνεση χώρου. Το παιχνίδι με τα ξυλάκια μπορεί να χρησιμοποιηθεί με παρα πολλές παραλλαγές! 

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία, Δυσγραφία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά στην Πρωτοσχολική ηλικία για ενίσχυση με ένα παιδαγωγικό τρόπο εκμάθησης των μορφών των γραμμάτων.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



"Βάλε στα βαζάκια το σωστό"! Πως η αντίθεση βοηθά στη Δυσλεξία (1)


"Οτιδήποτε διδάξετε σε παιδιά με Δυσλεξία να θυμάστε ότι το μαθαίνουν καλύτερα σε αντίθεση με κάτι άλλο"
Αυτή είναι μια βασική οδηγία απο τις σπουδές και τις μετεκπαιδεύσεις στην Ειδική Αγωγή για παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Πρόκειται για έναν κανόνα που εφαρμόζεται στα Προγράμματα ειδικής αντιμετώπισης Δυσλεξία at home με αρκετά ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι τομείς που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι πολλοί και έχουν να κάνουν με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί.

Έχει διευκρινιστεί ότι το κάθε παιδί με Δυσλεξία αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση Δυσλεξίας και για αυτό η βοήθεια που προσφέρεται απο τους ειδικούς γίνεται μόνο εξατομικευμένα. Παρ όλα αυτά κάποιες συγχύσεις, παρεξηγήσεις και δυσκολίες τους, εμφανίζονται σε διαφορετικό βαθμό, ως κοινές. Μια απο αυτές είναι η δυσκολία να ξεχωρίσουν πότε πρέπει να χρησιμοποιήσουν το άρθρο "της ή τις" στα θηλυκά ουσιαστικά και επίθετα. 

Έτσι είναι πολύ πιθανό να δει κανείς: 
"Να προσέχεις αυτές της ημέρες γιατί κάνει κρύο"
Υπάρχουν πολλές γραπτές ασκήσεις που επεμβαίνουν με σκοπό το παιδί να ξεμπερδέψει αυτή την παρεξήγηση. Μια εισαγωγική, συμμετοχική και ενδιαφέρουσα άσκηση είναι η "Βάλε στα βαζάκια το σωστό"! 

Υλικά: δυο βαζάκια, χαρτιά post it, σελίδες Α4

Άσκηση: Ετοιμάζετε τα βαζάκια και τα χαρτιά post it όπως και εδώ. Αφού φτιάξετε ένα βαζάκι για κάθε πτώση γράφετε στα χαρτιά Α4 πολλές θηλυκές λέξεις στην Γενική ενικού και Αιτιατική πληθυντικού. 

1ο βήμα: Βάζει τις λέξεις μέσα

Αφήνετε τις λέξεις ανακατωμένες μπροστά απο το παιδί και το προτρέπετε να τις διαβάζει και να τις βάζει στο σωστό βάζο. 

Για την Γενική ενικού.


Για την Αιτιατική πληθυντικού.


2ο βήμα: κάνει προφορικές προτάσεις.

Παράλληλα για πολλές απο αυτές τις λέξεις ζητάτε απο το παιδί να φτιάξει προφορικά μικρές προτάσεις πχ. "Το χρώμα της γρανίτας είναι κόκκινο" ώστε να κατανοεί και τη χρήση των πτώσεων στη γλώσσα.

3ο βήμα: γράφει φράσεις

Στο φύλλο βελτίωσης γραφής γράφει πολλές φράσεις αναγνωρίζοντας το σωστό άρθρο κάθε φορά.



Tip: 
Η ασκήσεις αυτές εμπλουτίζονται ακόμα περισσότερο όσο το παιδί κατανοεί, εξελίσσεται και μπορεί να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας!

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση παρέμβασης απο εκπαιδευτικούς και ειδικούς θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Καθάρισε το αυγό! Tip Ανεξαρτησίας & Λεπτής κινητικότητας.



Έχει αναφερθεί πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το παιδί να μπορεί να επεμβαίνει στο περιβάλλον του απο νωρίς. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει το στενό περιβάλλον, δηλ. οικογενειακό και σχολικό να χαρίσουν στο παιδί εμπειρίες που θα το οδηγήσουν να ελέγξει το αποτέλεσμα μιας συντονισμένης δραστηριότητας του. Έτσι το παιδί θα λάβει όλα τα γνωστικά οφέλη που θα του δώσει αυτή η δραστηριότητα αλλά και θα βιώσει την αίσθηση ανεξαρτησίας και αυτονομίας που είναι άλλωστε για όλους το βασικό συστατικό μιας θετικής προσωπικότητας.

Ευκαιρίες για να εμπλακεί το μικρό παιδί σε τέτοιες εμπειρίες μάθησης και ανεξαρτησίας δίνονται καθημερινά. Μια πολύ εύκολη δραστηριότητα είναι η: "Καθάρισε το αυγό"!!

Υλικά: ένα βραστό αυγό, παιδικό χαμηλό τραπέζι, δυο πιάτα






Διαδικασία: Στο βίντεο φαίνεται πως το 3,5 χρονών αγοράκι σε ένα τραπέζι που είναι κατάλληλο για το ύψος του καθαρίζει το βραστό αυγό και το κόβει σε φέτες με την βοήθεια ενός αυγοκόφτη.

Βασικό tip: Καλό είναι να μην βιάσετε το παιδί να κάνει γρήγορα. Ο καθαρισμός του αυγού μπορεί να καθυστερήσει γιατί η λαβή των δαχτύλων του είναι ακόμα ανώριμη. Περιμένετε όσο χρειαστεί. Επίσης αφήστε το παιδί να μάθει και να παρατηρήσει, δείτε πως στο 2:57 λεπτό του βίντεο το αγοράκι επαναλαμβάνει την κίνηση του αυγοκόφτη παρατηρώντας την μηχανική κίνηση.

Γνωστικά οφέλη:
  • Αποτελεί θαυμάσια άσκηση λεπτής κινητικότητας (καθάρισμα αυγού)
  • Συγκέντρωση
  • Ακολουθία διαδοχικών βημάτων

Γενικά οφέλη:
  • Αυτοπεποίθηση
  • Εμπιστοσύνη στον εαυτό του
  • Ενίσχυση ανεξαρτησίας
  • Ενίσχυση επιμονής

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ως άσκηση λεπτής κινητικότητας και αυτοπεποίθησης. Θεραπευτικά μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση των άνω άκρων σε παιδιά με προβλήματα συντονισμού χεριού - ματιού και λεπτής κίνησης.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Ας ξεμπερδέψουμε τον Ενικό & Πληθυντικό στη Δυσλεξία!



Γνωστές συγχύσεις που παρουσιάζουν τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν να κάνουν με τη μορφολογία, τη φωνημική επίγνωση και τη γραμματική αναγνώριση των λέξεων με άμεση συνέπεια τη λανθασμένη χρήση των λέξεων στο γραπτό τους λόγο. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε συχνά γραπτά τους: 
-"τοις μέρες"
και παίρνουμε την απάντηση
-"Μα αφού είναι πολλές δεν πρέπει να βάλουμε /-οι/;"

Το γένος των λέξεων μπερδεύει ιδιαίτερα τα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία. Η αναγνώριση του Αρσενικού, Θηλυκού, Ουδέτερου πολλές φορές μοιάζει να είναι αδύνατον να κατακτηθεί. Στα πλαίσια αυτής της δυσκολίας εμπεριέχεται και το πρόβλημα: "Να ξεχωρίσω στον Πληθυντικό αριθμό αν αυτό είναι Θηλυκό ή Αρσενικό". Η ύπαρξη του κοινού άρθρου /-οι/ στον Πληθυντικό αριθμό για τα Θηλυκά - Αρσενικά είναι αρκετό για να υπάρξει αυτό το μπέρδεμα στην αντίληψη του δυσλεξικού παιδιού.

Στην ερώτηση: 
-"Ποιος είναι ο Ενικός της λέξης: οι ευγενικές;" 
είναι πολύ πιθανό να απαντήσει
-"ο ευγενικός"
Μια πολύ απλή εισαγωγική άσκηση είναι η: Ας ξεμπερδευτούμε!

Υλικά: δυο βαζάκια, χαρτιά post it, χαρτιά Α4

Άσκηση: Φτιάχνουμε τα δυο βαζάκια με τα χαρτάκια post it όπως στην άσκηση: Βάλε, βγάλε απο το βάζο και παίξε! Γράφουμε σε χαρτιά Α4 πολλά αρσενικά και θηλυκά ουσιαστικά στον Πληθυντικό αριθμό και τα κόβουμε. Τα τοποθετούμε ανακατεμένα μπροστά στο παιδί και το παιδί πρέπει κάθε μια λέξη που διαλέγει να σκεφτεί ποιο άρθρο παίρνει στον Ενικό αριθμό (όταν είναι ένας ή μια) και να την βάλει στο σωστό βαζάκι. 

Για τα Αρσενικά




και τα Θηλυκά


Tips: Αρχικά χρησιμοποιούμε μόνο ουσιαστικά και έπειτα επίθετα. Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι απλές, σύνθετες, μικρές, πολυσύλλαβες ώστε να εξασκείται και στην ανάγνωση.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας ως γλωσσικό παιχνίδι. Εφαρμόζεται εύκολα απο ειδικούς θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter