29 Ιουν 2012

"Η μυστική ζωή του δυσλεκτικού παιδιού"! Βιβλίο.







"Με ρωτάνε συχνά γιατί οι άλλοι ειδικοί επιστήμονες -ειδικοί στην δυσλεξία- δεν έχουν ανακαλύψει αυτή τη μυστική ζωή. Πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει επειδή οι ίδιοι δεν είναι δυσλεκτικοί. Είναι επαγγελματίες, εκπαιδευμένοι να προσφέρουν τεχνικές που θα διευκολύνουν το δυσλεκτικό παιδί. Δεν μπορούν, όμως, να μπουν στο μυστικό κόσμο της ψυχής του. 

Αυτό το βιβλίο διαφέρει από τα άλλα συγγενικά του, επειδή εγώ, ο συγγραφέας του, είμαι ο ίδιος δυσλεκτικός. Είναι αλήθεια ότι πολύ λίγοι δυσλεκτικοί γράφουν βιβλία. Επειδή όμως εγώ διδάσκω ψυχολογία, αποφάσισα να το γράψω γιατί το θεώρησα χρέος μου να φέρω στο φως αυτή τη (δική μου) μυστική ζωή. Και, λόγω της δυσλεξίας μου, μπορώ να σας βοηθήσω να κατανοήσετε κι εσείς τον εσωτερικό κόσμο του παιδιού σας. 

Βλέπω τον κόσμο όπως τον έχω βιώσει ως δυσλεκτικό παιδί - κι όπως τον βιώνω ακόμα, ως ενήλικος. Αυτή την οπτική θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω. Το μόνο που χρειάζεται από σας είναι ανοιχτό μυαλό και, κυρίως, ανοιχτή καρδιά. 

Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, αυτό το ταξίδι στα αφανή και απρόσιτα (ακόμα) μονοπάτια της δυσλεξίας και της μυστικής ζωής του δυσλεκτικού παιδιού - ένα ταξίδι που θα φέρει στην οικογένειά σας ένα πιο φωτεινό μέλλον".

Συγγραφέας: Frank, Robert H.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter 


27 Ιουν 2012

"Εδώ, εκεί, που είναι;"! Παιχνίδι-άσκηση Μνήμης & Συγκέντρωσης.



Τα παιχνίδια μνήμης είναι διασκεδαστικά, εύκολα (γιατί δεν χρειάζονται πολλά υλικά ή να κατασκευάσεις κάτι) και συμβάλλουν σε μια πολύ σημαντική διεργασία της μαθησιακής διαδικασίας. Το να "θυμάμαι" αυτά που άκουσα, είδα, διάβασα σημαίνει ότι τα "έμαθα". Χωρίς μια καλά εξασκημένη μνήμη το παιδί αδυνατεί να αφομοιώσει και να ανακαλέσει γνώσεις και πληροφορίες πχ. το μάθημα της Ιστορίας. Η μνήμη η οποία εμφανίζει τα περισσότερα "προβλήματα" σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η μνήμη εργασίας. Η μνήμη δηλαδή που πρέπει να κατηγοριοποιήσει και να συγκρατήσει πρόσφατα επεξεργασμένες πληροφορίες ώστε να περάσουν με τη σειρά τους στην μακροπρόθεσμη μνήμη. 

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν αδύναμη μνήμη λόγω και του χαμηλού δείκτη συγκέντρωσης που επιδεικνύουν κατά την μάθηση. Έτσι λοιπόν παιχνίδια- ασκήσεις που ενισχύουν και βάζουν σε "δοκιμασία" την μνήμη και τη συγκέντρωση μπαίνουν στις άμεσες προτεραιότητες.  

Ένα τέτοιο παιχνίδι είναι το "Εδώ, εκεί, που είναι;"!

Υλικά: τρία ίδια φλιτζάνια, ένα χρωματιστό μικρό αντικείμενο (τουβλάκι, ξυλάκι, πλαστικό γράμμα, κουμπί, αυτοκινητάκι κα.)

Παιχνίδι: Κρύβουμε κάτω απο ένα απο τα φλιτζάνια το αντικείμενο που επιλέξαμε. Αν θέλετε μπορείτε να αφήσετε το παιδί να επιδείξει το φλιτζάνι. Είστε σίγουροι ότι το παιδί είδε κάτω απο ποιο φλιτζάνι κρύφτηκε το αντικείμενο. 




'Επειτα γυρνάτε εσείς γύρω, γύρω και ανακατεύετε τα φλιτζάνια ώστε το παιδί να μπερδευτεί! Προτρέπετε το παιδί να παρακολουθεί με τα μάτια του προσεκτικά τη διαδρομή που θα ακολουθήσει το σωστό φλιτζάνι.




Μόλις τελειώσετε το "ανακάτεμα" ζητάτε απο το παιδί να σας επιδείξει το φλιτζάνι που νομίζει ότι κρύβεται το αντικείμενο. Αποκαλύπτετε και ελέγχετε αν η απάντηση του είναι σωστή.




Επαναλαμβάνετε τη διαδικασία όσο υπάρχει ενδιαφέρον αλλά και  οποιαδήποτε άλλη στιγμή.

Πρόκειται για ένα απλό παιδαγωγικό παιχνίδι μνήμης που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά όλων των ηλικιών και είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε παιδιά με Διάσπαση προσοχής και αδύναμη μνήμη. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter 


25 Ιουν 2012

"Ας πασαλείψουμε τα γράμματα"! Παιχνίδι-άσκηση Γραφής & Δυσγραφίας.



Οι ασκήσεις γραφής είναι ένα σημαντικό κομμάτι ενασχόλησης στη προσχολική ηλικία αλλά και σε παιδιά σχολικής ηλικίας που παρουσιάζουν Δυσγραφία. Τα παιχνίδια που εμπεριέχουν το αντικείμενο της εξάσκησης στην γραφή μπορούν να γίνουν πολύ ενδιαφέροντα και δημιουργικά. Κανείς μπορεί να αυτοσχεδιάσει και να σκεφτεί πλήθος ασκήσεων που εμπλέκουν το παιδί στην γραφή με πρωτότυπο τρόπο, συμμετέχοντας με τις αισθήσεις του.


Σκοπός πάντα σε αυτές τις ασκήσεις είναι να πετύχουμε την αυτοματοποίηση της γραφής. Στη Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home ένας βιωματικός τρόπος γραφής γίνεται με το: "Ας πασαλείψουμε τα γράμματα"!!


Υλικά: χαρτί ή χαρτόνι, παχύρρευστο υγρό


ΔραστηριότηταΓράψτε αριθμητικά σύμβολα, γράμματα, απλά προγραφικά σχέδια, γεωμετρικά σχήματα σε ένα χαρτί ή χαρτόνι. Αν θέλετε μπορείτε να βάλετε μια παλιά πετσέτα ή τραπεζομάντηλο απο κάτω για να μην λερωθεί η επιφάνεια που θα παίξει το παιδί.


Τα σύμβολα που μπορείτε να σχηματίσετε είναι: 

  • Οριζόντιες και κάθετες γραμμές
  • Ημικύκλιο, κύκλο, τετράγωνο πχ. ήλιος, σύννεφο
  • Οβάλ
  • Κύματα
  • Ελατήρια (UUUUUUU)
  • Κορυφές ( VVVVVVVVΛΛΛΛΛΛΛΛΛ)
  • Σπίτι με σχηματισμό αρχικά ενός τετραγώνου και έπειτα μιας κορυφής.
  • Τρίγωνο
  • Γράμματα
  • Το όνομα του
  • Λουλούδια απλής μορφής
  • Αστέρι
  • Φεγγάρι


Αναλόγως την ηλικία του παιδιού μπορείτε να το προτρέψετε να τα γράψει το ίδιο. Αφού γραφτούν τα σύμβολα τότε στάξτε λίγες σταγόνες απο κάποιο υλικό που είναι παχύρρευστο σε όλη την επιφάνεια του αριθμού ή γράμματος.


Τα υλικά που προτείνονται: 

  • κόλλα
  • μέλι
  • σιρόπι
  • γλυκόζη
  • σαπούνι πιάτων

Αφού ολοκληρωθεί και αυτό το στάδιο ζητάτε απο το παιδί να διατρέξει όλο το σύμβολο με το δάχτυλο του για να αισθανθεί το υγρό που παίρνει τη μορφή του. Αν πρόκειται για γράμμα ή αριθμό προσέχουμε να κατευθύνουμε το παιδί να το διατρέξει με την σωστή κίνηση - φορά που γράφεται το κάθε γράμμα ή αριθμός. Μια παραλλαγή είναι να κόψουμε κάποια απο τα γράμματα ή σύμβολα που κάναμε και να επαναλάβει τη διαδικασία με κλειστά μάτια για να ενεργοποιηθεί περισσότερο η κιναισθητική αντίληψη και η εσωτερίκευση των κινήσεων. Επίσης με κλειστά μάτια μπορείτε να το βάλετε να διατρέξει κάποιο σύμβολο και να μαντέψει ποιο είναι. 

Βασικά tips: Όσο το παιδί έχει κλειστά μάτια και δυσκολεύεται να αντιληφθεί το σύμβολο που του βάλαμε μπορείτε να βοηθήσετε με το να καθοδηγήσετε το χέρι του. Όπως όλα τα παιχνίδια-ασκήσεις πρέπει να μην ξεφεύγουν απο την ιδιότητα του παιχνιδιού. Μόνο έτσι το παιδί θα δείξει την προθυμία και το ενδιαφέρον που χρειάζεται. Αυτά που εξασκούνται είναι: λεπτή κίνηση, κιναισθητική αντίληψη, βιωματικός τρόπος γραφής.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας για εξάσκηση στην γραφή και σε παιδιά με Δυσγραφία και άλλες δυσκολίες στην άνετη γραφή. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Άλλα παιχνίδια δημιουργικής γραφής είναι:


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter 



22 Ιουν 2012

"Ναι αλλά θα τελειώσει γρήγορα"!! 65 καλοκαιρινές στιγμές.


Ο Κ στη τελευταία μας συνεδρία για αυτή τη χρονιά φαινόταν στεναχωρημένος. 
"Συμβαίνει κάτι; Γιατί φαίνεσαι στεναχωρημένος;"
"Ήρθε το καλοκαίρι για αυτό"!!
"Μα το καλοκαίρι είναι ωραίο, δεν έχεις σχολείο, θα παίζεις"!
"Ναι αλλά θα τελειώσει γρήγορα"!!!!

Τα παιδιά, ειδικά αυτά που παρακολουθούν προγράμματα παρέμβασης, έχουν ανάγκη απο παιχνίδι, θετική διάθεση και χαλαρότητα. Αυτός άλλωστε είναι και ο τρόπος που αφομοιώνονται οι γνώσεις για να εφαρμοστούν αργότερα. Το χειμώνα οι ώρες για να συναντηθείτε με το παιδί είναι περιορισμένες και τις περισσότερες φορές είναι λίγο πριν, λίγο μετά ή ανάμεσα απο υποχρεώσεις. Η επικοινωνία όμως δεν θέλει απαραίτητα πολλές ώρες αλλά σίγουρα θέλει αφοσίωση. Χρειάζεται να αφιερώσετε στιγμές για να κάνετε μαζί πράγματα χωρίς άγχος και περιορισμούς. 

65 καλοκαιρινές στιγμές θετικής διάθεσης για να τις μοιραστείτε μαζί και να τις θυμάστε όταν περάσουν. 


  • Παίξτε "μπουγιέλο".
  • Πηγαίνετε για ποδήλατο.
  • Κυκλοφορείστε ξυπόλητοι στην άμμο, στο γρασίδι, στην αυλή, στο μπαλκόνι.
  • Αν έχετε κορίτσια διοργανώστε βάψιμο νυχιών με "τρελά" καλοκαιρινά χρώματα.
  • Ανάψτε κεράκια και φαναράκια έξω στο μπαλκόνι και διηγηθείτε τις πιο αστείες στιγμές αυτού του χειμώνα.
  • Φτιάξτε μαζί ένα εύκολο παγωτό.
  • Στολίστε μια απλή γρανίτα πχ. ομπρελίτσες, καλαμάκια και απολαύστε την μαζί.
  • Κάνετε βραδινό μπάνιο στη θάλασσα.
  • Ζωγραφίστε στην αυλή/μπαλκόνι σε μεγάλα χαρτόνια με άνεση χώρου και χρόνου.
  • Βάλτε "τατουάζ" στο σώμα σας πχ. απο τσίχλες και άλλα φυτικά τατουάζ.
  • Βάλτε με τα κορίτσια σας ψεύτικα κοτσιδάκια στα μαλλιά.
  • Περιποιηθείτε τον κήπο, τις γλάστρες μαζί.
  • Φτιάξτε μαζί μια καλοκαιρινή διακόσμηση στο δωμάτιο του.
  • Ανοίξτε ένα χάρτη και βρείτε την διαδρομή που θα ακολουθήσετε για να πάτε στον καλοκαιρινό σας προορισμό.
  • Κάνετε ένα δροσερό, απογευματινό πικ-νικ στην θάλασσα.
  • Διαβάστε όποια παραμύθια δεν έχετε διαβάσει μέχρι τώρα.
  • Φτιάξτε ένα κρύο τσάι.
  • Παίξτε με το λάστιχο της αυλής.
  • Δώστε του μια φωτογραφική μηχανή να τραβάει όλες τις ενδιαφέρουσες σκηνές αυτού του καλοκαιριού. Μαζέψτε τις όλες μαζί για να είναι οι δικές του στιγμές αυτό το καλοκαίρι.
  • Ψαρέψτε.
  • Κοιμηθείτε μια βραδιά κάτω απο τα αστέρια.
  • Πηγαίνετε θερινό σινεμά.
  • Μαζέψτε κοχύλια.
  • Μαζέψτε πέτρες απο την παραλία και ζωγραφίστε τις.
  • Μάθετε του να λύνει σταυρόλεξα.
  • Παίξτε τον "χαμένο θησαυρό".
  • Διαβάστε/δείτε εικόνες για τις πεταλούδες που είναι οι κάμπιες που έβλεπε την Άνοιξη.
  • Πείτε και οι δυο τα τρία πράγματα που θα θέλατε να κάνατε μαζί μέχρι να τελειώσει το καλοκαίρι.
  • Παίξτε " Ζώο, Φυτό, Πράγμα".
  • Φτιάξτε καστράκια στη παραλία.
  • Κόψτε παλιά ρούχα πχ. τζην να τα κάνετε σορτς, τα μανίκια απο παλιές μπλούζες.
  • Χορέψετε με δυνατή, καλοκαιρινή μουσική.
  • Θαφτείτε στην παραλία.
  • Λερώστε ο ένας τον άλλον με παγωτό.
  • Φτιάξτε μαζί μαρμελάδα.
  • Οργανώστε ένα απόγευμα με την αγαπημένη του ταινία, φτιάξτε ποπ-κορν και δείτε τη μαζί.
  • Φτιάξτε απλές κατασκευές origami για παιδιά.
  • Παίξτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.
  • Επισκεφθείτε το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο.
  • Επισκεφθείτε ένα μεγάλο πάρκο πχ. Τατόι, πάρκο Συγγρού, Ζάπειο και διαβάστε βιβλία, παίξτε, κάντε ποδήλατο, περπατήστε, τρέξτε.
  • Πηγαίνετε μια απλή μονοήμερη εκδρομή με το τρένο πχ. Χαλκίδα
  • Επιλέξτε δυο μουσεία να επισκεφθείτε αυτό το καλοκαίρι (Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, Παιδικό Μουσείο ΘεσσαλονίκηςΜουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, Μουσείο Ακρόπολης, Μουσείο Συναισθημάτων).
  • Πάρτε μια υδρόγειο σφαίρα ή έναν χάρτη και φανταστείτε μαζί ταξίδια που θα θέλατε να κάνετε. Εξηγήστε του πως πάνε εκεί, τι χρειάζεται, πόσο μακριά είναι, τι καιρό κάνει εκεί τώρα, πόση ώρα διαφορά έχουν.
  • Πηγαίνετε στο Πλανητάριο Αθήνα Πλανητάριο Θεσσαλονίκη.
  • Χαρίστε του ένα μεγεθυντικό φακό.
  • Παίξτε κρεμάλα.
  • Με ένα εικονογραφημένο βιβλίο μάθετε για τους πλανήτες.
  • Μάθετε του να "μαγειρεύει" ένα απλό γεύμα πχ. σαλάτα.
  • Κόψτε απο περιοδικά και φτιάξτε ένα όμορφο κολάζ με τις πιο καλοκαιρινές εικόνες και κολλήστε το στον τοίχο του.
  • Παίξτε με δαχτυλομπογιές.
  • Βραχείτε με ένα νεροπίστολο.
  • Φτιάξτε την απλή κατασκευή με το νερό και το σαπούνι και κάντε σαπουνόφουσκες.
  • Παίξτε χαρτιά.
  • Φτιάξτε ένα παζλ.
  • Παίξτε κρυφτό, κυνηγητό.
  • Παίξτε αγαλματάκια ακούνητα.
  • Παίξτε μουσικές καρέκλες.
  • Πηγαίνετε μια μέρα στο Λούνα-Παρκ.
  • Επισκεφθείτε Παιδικές Βιβλιοθήκες πχ. στον Εθνικό Κήπο με 6.000 βιβλία.
  • Φτιάξτε κρύα σοκολάτα.
  • Βάλτε ένα στοίχημα.
  • Πείτε γρήγορα όσο πιο πολλές λέξεις μπορείτε απο ένα γράμμα.
  • Μαντέψτε ο ένας για τον άλλον όλα τα αγαπημένα/χειρότερα του πχ.φαγητό, φρούτο, ταινία, ρούχο. Τα γνωρίζατε όλα;
  • Πείτε το Τop 5 των πιο χαρούμενων στιγμών του Χειμώνα.


Αυτοσχεδιάστε, χαλαρώστε, εκφραστείτε. Καλή διασκέδαση!


Διαβάστε: 80 ευκαιρίες επικοινωνίας με τα παιδιά.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



20 Ιουν 2012

"Φτιάξε στο ψυγείο τι εννοώ"! Παιχνίδι Δυσλεξίας & Πρώτης γραφής-ανάγνωσης.

"Φτιάξε στο ψυγείο τι εννοώ"!!


Για τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η αυτονομία της λέξης μέσα στις προτάσεις πολλές φορές συγχέεται και δεν μπορεί να διατηρηθεί. Έτσι πολλές φορές θα δούμε στα γραπτά τους λάθη όπως: πήγαινετον, η τσάντατης κα. Αυτό συμβαίνει πολύ περισσότερο με μικρές λέξεις που παίζουν έναν συμπληρωματικό, συνδετικό ρόλο στη σύνταξη της πρότασης πχ. με, και, του κτλ. 


Εκτός απο την κλασσική διδασκαλία στην οποία τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες πολλές φορές δεν μπορούν να ανταποκριθούν χρειάζονται πολλοί, διαφορετικοί και δημιουργικοί τρόποι για να γίνει συνείδηση στο παιδί η θέση της κάθε λέξης. Η εξάσκηση μπορεί να γίνει σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης, στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.


Μια άσκηση που έχει τη μορφή παιχνιδιού είναι πάντα η πιο κατάλληλη. Στο σπίτι μέσα στην ημέρα μπορείτε να παίξετε το "Φτιάξε στο ψυγείο τι εννοώ"!  Είναι ένα παιχνίδι λέξεων που μπορεί να γίνει στο ψυγείο του σπιτιού όπως οι:  "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο"(Α' μέρος) και "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο"(Β' μέρος). 


Υλικά: γράμματα-μαγνήτες (σε όλα τα καταστήματα παιχνιδιών)


Παιχνίδι-άσκηση: Με τα γράμματα φτιάχνουμε μικρές λέξεις στο ψυγείο και ζητάμε απο το παιδί να βάλει δίπλα σε κάθε μία απο αυτές ακόμα μία λέξη για να φτιάξει μικρές φράσεις. 


Παραδείγματα μικρών λέξεων:

  • με
  • σε
  • τον/την/το
  • και/ για/να/αλλά
  • που/πως/τι/πότε
  • μου/σου/του
  • αυτόν/αυτήν/αυτό
  • σαν
  • δε(ν)
  • μη(ν)
  • θα
  • μετά/πριν/αφού/όταν

Αυτό μπορεί να γίνει μέσα στη διάρκεια της ημέρας χωρίς να είναι κάτι δεσμευτικό. Κάθε φορά που θα χρειάζεται κάτι απο το ψυγείο μπορεί "να το περιμένει" μια τέτοια λεξούλα να συμπληρώσει. 

Βασικά tips: Καλό είναι να υπάρχει κάθε φορά μια λέξη για να φτιάξει μια φράση και όχι περισσότερες. Μόλις την φτιάχνει θα ανανεώνετε για την επόμενη φορά. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να μην δώσετε βάρος στην ορθογραφία. Ο σκοπός εδώ είναι η αυτονομία των μικρών λέξεων. Αν υπάρξουν παρατηρήσεις για την ορθογραφία είναι πολύ πιθανό το παιδί να αποθαρρυνθεί να συνεχίσει αυτό το παιχνίδι γιατί γνωρίζει ότι τα ορθογραφικά του λάθη είναι επαναλαμβανόμενα. 

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά που βρίσκονται στην Πρώτη γραφή-ανάγνωση σαν παιχνίδι-εξάσκηση. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


18 Ιουν 2012

"Ψεκάζω, σκουπίζω"! Tip Ανεξαρτησίας & Λεπτής κινητικότητας.



"Μα πως τα καταφέρνει τόσο μικρό"!!
Αναρωτιέται το περιβάλλον ενός μικρού παιδιού όταν το βλέπει να πραγματοποιεί πράγματα που δεν αντιστοιχούν σε αυτό που προσδοκούν απο αυτό. Είναι όμως συχνά βέβαιο ότι οποιοδήποτε "τυπικά εξελισσόμενο" παιδί μπορεί να καταφέρει πολύ περισσότερα απο αυτά που το "αφήνουμε" να κάνει. Έτσι αποτελεί έκπληξη όταν ο μικρός Δ μπορεί να χειριστεί απο 15 μηνών μόνος  το κουτάλι και να τρώει το φαγητό του ή η μικρή Φ που πλένει το ποτήρι της 20 μηνών.

Η μάθηση, η αυτοπεποίθηση, η ανεξαρτησία προκύπτουν μέσα απο τη βιωματική διαδικασία. Οι μικρές πρακτικές δεξιότητες της ζωής δίνουν πολλές ευκαιρίες για αυτό.

Το "Ψεκάζω, σκουπίζω"! είναι μια πολύ απλή διαδικασία την οποία μπορεί να κάνει το παιδί  "καθαρίζοντας". 

Υλικά: μια συσκευή ψεκάσματος, νερό, σφουγγάρι.

Διαδικασία: Όπως φαίνεται και απο το βίντεο, το 2,5 χρονών αγοράκι, ψεκάζει πρώτα το τραπέζι και έπειτα σκουπίζει το νερό με το σφουγγάρι.


Επιφάνειες για να καθαρίσει:
  • τραπέζια
  • καρέκλες
  • ντουλάπια
  • πόρτες
  • τζάμια
  • πάτωμα (καθαρό)

Επιδεξιότητες και ικανότητες που ενισχύονται:


Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 2 χρονών και μπορεί να γίνει και ως άσκηση σε παιδιά με ανωριμότητα στη λεπτή κινητικότητα.


Περισσότερα Tip ανεξαρτησίας και παιχνίδια ενίσχυσης.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




13 Ιουν 2012

Φύλλο Βελτίωσης Γραφής και οι Τρόποι που το χρησιμοποιούμε!


Η καθαρή και ευανάγνωστη γραφή, με όρια ανάμεσα στις λέξεις και με την παρουσία όλων των γραμμάτων σε αυτές είναι ένα από τα ζητούμενα όταν γίνεται παρεμβατική διαδικασία σε παιδιά με Δυσλεξία/Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. 

Σκοπός είναι να εγκατασταθεί η αυτονομία των Λέξεων και των Γραμμάτων ώστε στη διατύπωση του γραπτού λόγου να μην έχουμε "ατυχήματα" του είδους: ο σκυλοσου, τηλόραση κτλ. Ένα πολύ απλό εργαλείο που βοηθά σε αυτή την διαδικασία είναι το "Φύλλο Βελτίωσης Γραφής"! 

Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ!


Φύλλο Βελτίωσης Γραφής

Οι τρόποι με τους οποίους έχει εφαρμοστεί στη παρεμβατική διαδικασία είναι:


1ος
  • Εξάσκηση της φωνημικής ενημερότητας των παιδιών μέσα απο την καταγραφή λέξεων. Η καταγραφή γίνεται με αντιστοιχία "κάθε γράμμα για ένα τετράγωνο".

Καταγραφή λέξεων απο μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ένα αγόρι της Δ' Δημ. με Δυσλεξία στη διάρκεια προγράμματος παρέμβασης κατέγραψε λέξεις με δυο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα πχ. λίκνισμα


2ος
  • Αυτονομία των λέξεων που μπερδεύει συχνά το δυσλεκτικό παιδί. Αυτό γινεται γράφοντας μικρές φράσεις με τις λέξεις που κολλάει αφήνοντας ένα τετράγωνο κενό μεταξύ τους.


Αυτονομία λέξεων σε μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία

Εδώ έγινε προσπάθεια να "ξεχωρίσει" τις μικρές λέξεις που συχνά μπέρδευε και "κολλούσε" μεταξύ τους πχ. ο κήποσου αφήνοντας ένα τετράγωνο ανάμεσα τους


3ος
  • Να ξεχωρίζει και να χειρίζεται μικρές λέξεις: /με, σε, που/ οι οποίες είναι βασικές για την σύνταξη και την απόδοση νοήματος και είναι εύκολο να παραβιάσουν τα όρια τους.
Δημιουργία φράσεων απο μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία


Εδώ, αφού καταγράφηκαν οι μικρές λέξεις που θέλαμε να δουλέψουμε, ζητήθηκε από το παιδί να προσθέσει μια λέξη (αφήνοντας πάλι ένα τετράγωνο ανάμεσα) κάνοντας μια φράση.


Έτσι με την ενίσχυση της αντίληψης του χώρου το παιδί με δυσκολίες στη γραφή μαθαίνει τα όρια των λέξεων και των γραμμάτων.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

10 Ιουν 2012

Twister! Ένα τρελό παιχνίδι Συγκέντρωσης & Επιδεξιότητας.


Απλά κλασικά παιχνίδια μπορούν να αποτελέσουν πάντα εξαιρετική παιδαγωγική ευκαιρία. Η θεραπευτική και παρεμβατική διαδικασία στα παιδιά γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω του παιχνιδιού. Ειδικά όταν αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι συντονισμός κινήσεων, συγκέντρωση, ισορροπία, δημιουργική σκέψη το παιχνίδι είναι μονόδρομος.


Το παλιό κλασικό παιχνίδι "Twister", που μπορεί να βρει κανείς σε όλα τα καταστήματα παιχνιδιών αλλά και online πχ. skroutz  είναι πολύ απλό στην εκτέλεση του και το παιδί εξασκείται σε πλήθος δεξιοτήτων παίζοντας.


Οδηγίες: Το παιχνίδι έχει ένα χαλί με κύκλους από χρώματα και ένα δείκτη τον οποίο γυρνάς. Παίζεται με δυο και περισσότερους παίκτες.


  • Απλώνετε το χαλάκι με τους κύκλους.
  • Οι παίκτες βγάζουν τα παπούτσια τους.
  • Ορίζεται ένα άτομο διαιτητής για να γυρίζει τον δείκτη, να δίνει τις οδηγίες και να επιτηρεί τους παίκτες.
  • Ο διαιτητής γυρίζει τον δείκτη και ανάλογα με τι τυχαίνει λέει τις οδηγίες πχ. "δεξί πόδι μπλε". Τότε κάθε παίκτης πρέπει να βρει τον κοντινότερο μπλε κύκλο για να τοποθετήσει το δεξί του πόδι.



  • Όποιος ακουμπήσει έξω απο τον κύκλο ή πέσει, χάνει. Κερδίζει όποιος μείνει τελευταίος.


Δεξιότητες που εξασκούνται:
  • Ισορροπία.
  • Συντονισμός κινήσεων.
  • Δημιουργική σκέψη.
  • Υπολογισμό απόστασης και "καλύτερης λύσης".
  • Συγκέντρωση.
  • Υπομονή.
  • Επιδεξιότητα κινήσεων. 
  • Συνείδηση του σώματος του.
  • Συνείδηση της θέσης του σε σχέση με τους άλλους.



Βασικά tips: Η επιτυχία του παιχνιδιού να κεντρίσει και να διατηρήσει το ενδιαφέρον των παιδιών είναι συνήθως αρκετά μεγάλη. 

Για ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας και του συντονισμού χεριού ματιού υπάρχει και το "Twister" που παίζεται μόνο με τα δάχτυλα των χεριών. 





Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά ως ένα διασκεδαστικό παιχνίδι φυσικών ικανοτήτων. Ενδείκνυται για παιδιά που έχουν έλλειμμα προσοχής και συγκέντρωσης. Επίσης είναι πολύ καλό ως άσκηση σε παιδιά με "αδεξιότητα" στις κινήσεις τους. Υπάρχει ακόμα η δυνατότητα να παίξουν Twister και παιδιά με προβλήματα όρασης και τύφλωσης. Μπορείτε να βρείτε τις οδηγίες εδώ.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter






8 Ιουν 2012

"Θα σπάσουμε τις εικόνες"! Άσκηση Δυσλεξίας & Γράμματα.


Τα πιο συνηθισμένα "λάθη" στο γραπτό λόγο απο παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι να "τρώνε", να αντικαθιστούν, να αντιστρέφουν και να προσθέτουν γράμματα μέσα στις λέξεις πχ. τένο, ένθος, ιβέα, μηνήμη. Η φωνημική επίγνωση στην γλώσσα είναι η ικανότητα να μπορούμε να διακρίνουμε όλα τα φωνήματα (ήχους γραμμάτων) και ανάλογα να τα προφέρουμε και να τα γράφουμε. Τα παιδιά με Δυσλεξία παρουσιάζουν έλλειμμα σε αυτή την δεξιότητα και αυτό αντανακλάται στα γραπτά τους.


Ασκήσεις για την καλλιέργεια της φωνημικής ενημερότητας είναι απαραίτητες σε ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών αλλά και σε παιδιά στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού για εγκατάσταση ενός δυνατού φωνημικού συστήματος.

Πάντα είναι πιο αποτελεσματικές οι ασκήσεις που συνδυάζουν γλώσσα και εικόνες. Η άσκηση "Θα σπάσουμε τις εικόνες"! πρόκειται για το "σπάσιμο" των λέξεων που δείχνουν οι εικόνες σύμφωνα με τις οδηγίες κάθε φορά πχ. σε συλλαβές, γράμματα κτλ.


Άσκηση: Χρησιμοποιείστε εικόνες που θα βρείτε σε περιοδικά, internet και φτιάξτε απο κάτω ένα μικρό πινακάκι απο 10 τετραγωνάκια. Μπορείτε να κολλήσετε σε τετράδιο τις εικόνες και να φτιάξετε με ένα στυλό τα τετραγωνάκια.









































































Οι οδηγίες για το "σπάσιμο" των λέξεων θα έχουν πάντα ως στόχο να βοηθήσουν το παιδί να συνειδητοποιήσει την αυτονομία κάθε φωνήματος (ήχος γράμματος) και να μπορεί να το χειρίζεται συνειδητά πχ. να το αφαιρεί, να το προσθέτει, να το αντιστρέφει.

Οι οδηγίες: 
  • Να γράψει σε κάθε τετραγωνάκι τα γράμματα της λέξης
  • Να πείτε προφορικά τα φωνήματα της λέξης πχ. τ-ρ-ε-ν-ο και να καταλάβει ποια λέξη άκουσε και να γράψει αντίστοιχα τα γράμματα στη σωστή εικόνα
  • Να γράψει ένα συγκεκριμένο γράμμα στη σωστή θέση πχ. το πρώτο γράμμα, το τελευταίο, το τρίτο, ένα συγκεκριμένο γράμμα που του ζητείται πχ. Σε ποια θέση είναι το /ρ/ στην εικόνα; και του δείχνουμε την εικόνα με το τρένο και αυτό πρέπει να το γράψει στο δεύτερο τετραγωνάκι.
  • Να γράψει τη λέξη χωρίς κάποιο φώνημα πχ. πρώτο, το δεύτερο, το τελευταίο
  • Να γράψει τη λέξη προσθέτοντας ένα φώνημα (πχ. το ε) σε διάφορες θέσεις πχ. στη πρώτη, ανάμεσα στο τρίτο και το τέταρτο
  • Να γράψει την λέξη αντιμεταθέτοντας φωνηματα πχ. το τρίτο με τέταρτο
  • Να γράψει τη λέξη αντικαταστώντας ένα φώνημα με ένα άλλο πχ. το δεύτερο με το /α/

Έτσι ισχυροποιείται η δυνατότητα να "ακούει" όλα τα γράμματα σε μια λέξη και να χειρίζεται το κάθε γράμμα ξεχωριστά. 



Απευθύνεται: Σε παιδιά που έχουν Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και πρέπει να κάνουν ασκήσεις ισχυροποίησης της φωνημικής ενημερότητας τους. Καθώς και σε παιδιά στη Α' Δημοτικού ως άσκηση για να εγκαταστήσουν καλύτερα την αυτονομία του γράμματος.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter