30 Απρ 2012

"Σας ανακοινώνουμε ότι......"! Άσκηση ανακοινώσεων και Δυσλεξία

Δείγμα γραφής παιδιού Ε' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες

"Όταν μεγαλώσω..............................................................
Στον ελεύθερο χρόνο μου .........................................
Αν μπορούσα να αλλάξω τον κόσμο......................."

Όταν ο Π μου έδειξε το τετράδιο του δεν κατάλαβα τι είναι αυτό που βλέπω. 
Ρώτησα λοιπόν:
"Τι είναι αυτό; Έγραψες κάτι εδώ;" (αυτά που φαίνονται σαν τελείες είναι ψεύτικα γράμματα)
Απάντηση:
" Όχι απλά έκατσα στο γραφείο μου και έκανα ότι γράφω, στις ασκήσεις που μας έβαλε η κυρία"!!
Μετά έμαθα απο τη μαμά ότι αυτό είναι κάτι που του αρέσει να κάνει. Να γεμίζει τα τετράδια του με "δήθεν" κείμενα για να έχει έστω και έτσι την εμπειρία της εύκολης και γρήγορης γραφής.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται η ισοπεδωτική αδυναμία του παιδιού να εκφράσει τις σκέψεις του ενώ η ανάγκη του για αυτό είναι τόσο μεγάλη. Έχει αναφερθεί πολλές φορές ότι στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες η αδυναμία και η δυσκολία να δομήσουν γραπτό λόγο είναι κυρίαρχη. Οι μορφές που παίρνει ο γραπτός λόγος είναι: α) γραφή απο αντιγραφή, β) γραφή απο υπαγόρευση και γ) ελεύθερη/αυθόρμητη γραφή. Το παιδί με μαθησιακά προβλήματα θα παρουσιάσει δυσκολίες και στις τρεις αυτές μορφές όμως εκεί που θα αντιμετωπίσει το μεγαλύτερο άγχος και αδυναμία να ανταποκριθεί είναι στην ελεύθερη γραφή.

Στα πλαίσια της ενίσχυσης της γραπτής έκφρασης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες γίνονται πληθώρα ασκήσεων. Στόχος είναι να μπορέσει το παιδί να οργανώσει τις σκέψεις του και να αποδώσει γραπτά, με έναν δομημένο τρόπο, "αυτό που θέλει να πει". 

Μια απο τις ασκήσεις που γίνονται στο πρόγραμμα ειδικής αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home είναι και "Οι Ανακοινώσεις"!!! Η άσκηση έχει σαν στόχο να καταφέρει το παιδί μέσα σε λίγες προτάσεις να μεταδώσει ένα νόημα σαφές και ξεκάθαρο προς αυτόν που θα διαβάσει ή ακούσει την ανακοίνωση. Η δυνατότητα του συγκεκριμένου λόγου είναι πολύ σημαντική και πρέπει να ξεκινήσει απο μικρής έκτασης κείμενα για να μπορέσουμε σιγά, σιγά να μεταπηδήσουμε σε μεγαλύτερα.

Οδηγίες: Ζητάμε απο το παιδί να ολοκληρώσει την ανακοίνωση που γίνεται σε διαφορετικό κάθε φορά πλαίσιο και με διαφορετικό σκοπό. Εξηγούμε τι θέλουμε να ανακοινώσουμε, ποιος είναι ο σκοπός της ανακοίνωσης και σε ποιους απευθυνόμαστε. Πρώτα συζητάμε για αυτό και ζητάμε να γίνει προφορικά και έπειτα να μεταφερθεί γραπτά.

Πολλές καταστάσεις ακολουθούνται απο ανακοινώσεις για ενημέρωση. 10 Παραδείγματα ανακοινώσεων: "Σας ανακοινώνουμε ότι......"

  • Η πτήση ακυρώνεται/καθυστερεί.
  • Το τρένο έπαθε βλάβη.
  • Το σχολείο θα μείνει κλειστό.
  • Οι δημοσιογράφοι έχουν απεργία.
  • Τα μέσα μεταφοράς έχουν απεργία.
  • Έκτακτο δελτίο καιρού (καύσωνας, παγετός, καταιγίδες).
  • Το πλοίο δεν φεύγει λόγω ανέμων.
  • Το πλοίο φτάνει σε λιμάνι/προορισμό.
  • Απεργία νοσοκομείων.
  • Απόσυρση ακατάλληλου προϊόντος απο την αγορά.

Για να βοηθήσετε τη διαδικασία θα χρειαστεί να κάνετε ερωτήσεις όπως: Τι πληροφορία θέλει να δώσει η ανακοίνωση; Σε ποιους απευθύνεται; Θέλει να δώσει και δευτερεύουσες πληροφορίες; (ξενοδοχεία διανυκτέρευσης σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης) κτλ.


Βασικά tips: Υπάρχουν πολλές αφορμές για να γραφτεί μια ανακοίνωση. Χρησιμοποιήστε διάφορες καταστάσεις για να μεταφερθούν όσο το δυνατόν περισσότερα και διαφορετικά μηνύματα. Οι προτάσεις πρέπει να είναι μικρές αλλά συγκεκριμένες. 

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού για εξάσκηση της γραπτής έκφρασης αλλά ιδιαίτερα σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που αδυνατούν να αποδώσουν συγκεκριμένα και ολοκληρωμένα νοήματα μέσα απο τα γραπτά τους. Γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Διαβάστε την άσκηση: "Θα αργήσω να γυρίσω γιατί..."! Σημειώματα και Δυσλεξία.


 Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




27 Απρ 2012

"Πέτα ψηλά και άφησε να πέσει"!! Παιχνίδι ανακάλυψης & παρατήρησης.



Απο τη προσχολική ηλικία του παιδιού η μάθηση ξεκινά να παίζει πρωταρχικό ρόλο για να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του. Μάθηση δεν είναι μόνο το μάθημα όπως όλοι το έχουμε μάθει στο σχολείο. Μαθαίνω σημαίνει παρατηρώ, εξερευνώ, ανακαλύπτω και καταλήγω σε συμπεράσματα και αποτελεσματικούς μηχανισμούς τους οποίους θα χρησιμοποιήσω για συγκεκριμένα αποτελέσματα. Η εμπειρία αποτελεί βασικό τρόπο μάθησης που τα παιδιά δεν πρέπει να στερούνται.

Τα παιχνίδια που διεγείρουν την περιέργεια βοηθούν και προωθούν την διαδικασία της μάθησης. Η εξερεύνηση των υλικών επιτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο ως προς αυτό. Το παιδί όταν έρχεται σε επαφή με διάφορα υλικά και διαφορετικά αντικείμενα μαθαίνει τις ιδιότητες τους, συγκρίνει και ταξινομεί.

Ένα πολύ εύκολο παιχνίδι εξερεύνησης υλικών που γίνεται και στα πλαίσια της προσχολικής προετοιμασία/ενίσχυσης είναι το "Πέτα το ψηλά και άφησε να πέσει"!!

Υλικά: πολλά αντικείμενα που μπορεί να πετάξει ψηλά πχ. πλαστικό τουβλάκι, φτερό, χαλίκι/πέτρα, κομμάτι χαρτί, κέρμα, βαμβάκι, ύφασμα (μπλούζα, μαξιλαροθήκη, κάλτσα κα.), μπαλάκι, καλαμάκι, ξυλάκι, σακούλα, αυτοκινητάκι, μπαλόνι κτλ.

Δραστηριότητα: Παροτρύνουμε το παιδί να πετάξει ψηλά ένα, ένα απο αυτά τα αντικείμενα. Ζητάμε να παρατηρήσει ποιο πέφτει γρήγορα, ποιο μένει πιο πολύ ώρα στον αέρα, αν πέφτουν στο ίδιο σημείο, αν επηρεάζεται η πτώση και από άλλους παράγοντες όπως πχ. αν φυσήξουμε το χαρτί, το βαμβάκι κτλ. Οι ερωτήσεις που προκύπτουν κατά την διαδικασία είναι χρήσιμες για να κατευθύνουμε το παιδί να παρατηρεί και να εξάπτεται η περιέργεια του όσο το δυνατόν πιο πολύ. Επίσης καλό είναι να περιγράφουν τα αντικείμενα ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους όπως μέγεθος, υλικά που είναι φτιαγμένα, βάρος, διαστάσεις. 

Βασικά tips: Η διάρκεια εξαρτάται απο την διάθεση του παιδιού και την εναλλαγή των αντικειμένων. Να τονίσουμε εδώ ότι η δυνατότητα συγκέντρωσης των παιδιών διαφέρει ανάλογα με την ηλικία τους. Επίσης βοηθά στην επίδειξη συγκέντρωσης και στην εξάσκηση εκτέλεσης οδηγιών καθώς και στην αδρή κινητικότητα του παιδιού.
Λεξιλόγιο: μεγάλο, μικρό, βαρύ, ελαφρύ, χοντρό, λεπτό κτλ.

Απευθύνεται: Σε παιδιά από 3 ετών ως ένα παιχνίδι παρατήρησης και ανακάλυψης. Είναι πολύ χρήσιμο για παιδιά με προβλήματα σε συγκέντρωση και αδρή κινητικότητα. Μπορεί να γίνει από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Διαβάστε: "Μια φορά και έναν καιρό.....Πως διαβάζονται τα παραμύθια";


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter





25 Απρ 2012

Ας μεγαλώσουμε λίγο τη πρόταση! 17 τρόποι για προτάσεις στη Δυσλεξία.


Ο παρακάτω διάλογος έγινε σε συνεδρία με ένα κορίτσι της Ε' Δημοτικού που αντιμετωπίζει Δυσλεξία & Διάσπαση προσοχής:
"Θέλω να μου γράψεις απο μια πρόταση για τις λέξεις: νερό, κινηματογράφος, περιστέρι. Θα ήθελα να προσπαθήσεις να κάνεις τις καλύτερες που μπορείς!
"Εντάξει κυρία"! 
"Διάβασε μου τις προτάσεις σου" 
"Πίνω νερό", "Μου αρέσει ο κινηματογράφος", "Εεεε... για το περιστέρι δεν ξέρω τι να γράψω"!


Οι πρώτες παρατηρήσεις που θα κάναμε για αυτή την απόδοση των προτάσεων σε σχέση με την ηλικία του παιδιού είναι: μικρές σε έκταση προτάσεις με φτωχό λεξιλόγιο και αδυναμία γραπτής έκφρασης.

Η γραπτή έκφραση στα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι απο τα πιο δύσκολα στοιχήματα που έχουν να κερδίσουν. Η μεταφορά του ομιλούμενου λόγου καθώς και των εσωτερικών σκέψεων σε γραπτή μορφή ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες. Κανόνες που αν δεν τους εσωτερικεύσουν και δεν τους εφαρμόζουν, τότε τα γραπτά φαίνονται μικρά, δυσνόητα, με φτωχό λεξιλόγιο και για τα μεγαλύτερα παιδιά θυμίζουν γραπτά μικρότερων τάξεων.

Η σειρά διδασκαλίας του γραπτού λόγου σύμφωνα με το βαθμό δυσκολίας είναι: λέξη, πρόταση, παράγραφος, κείμενο. Η πρόταση είναι η πρώτη μορφή οργάνωσης των λέξεων (κύριων και βοηθητικών) με τέτοιο τρόπο που σκοπό έχει να ενημερώσει, να πληροφορήσει, να εκφράσει ένα νόημα. Εκεί δίνεται και η ευκαιρία για να αξιολογήσουμε την ικανότητα του παιδιού να ανταποκριθεί σε έναν δομημένο τρόπο γραφής. 

Μια απο τις ασκήσεις που σκοπό έχει να προσφέρει στο παιδί "κόλπα" ώστε να επεκτείνει και να "μεγαλώνει" τις προτάσεις του είναι η: "Ας μεγαλώσουμε λίγο τη πρόταση"!!


Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!

Άσκηση: Ζητάμε απο το παιδί να μας υπαγορεύσει μια πολύ απλή πρόταση πχ."Μου αρέσει ο κινηματογράφος"! Παίρνουμε αυτή τη πρόταση και συμπληρώνουμε μικρές βοηθητικές λέξεις δίπλα οι οποίες επεκτείνουν το νόημα της πχ. γιατί, που, με, αλλά κτλ.


✪Παράδειγμα πρότασης και των 17 τρόπων που την επεκτείνουμε


  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος γιατί/επειδή/διότι ______________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος με ___________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος αλλά _________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος και μπορεί _____________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος και ___________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος όταν __________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος περισσότερο ____________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος λιγότερο _______________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος αφού __________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος πιο πολύ _______________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος πιο λίγο ________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος του/της/των _____________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος στο/στην/στον ___________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος ενώ ____________________________________.
  •  Μου αρέσει ο κινηματογράφος και ίσως ________________________________.
  • Μου αρέσει ο κινηματογράφος σε ______________________________________.
  • Μου αρέσει ο κινηματογράφος που _____________________________________.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!



Tip: 
Δουλεύουμε με αυτό τον τρόπο πολλές προτάσεις και ανάλογα με την ανταπόκριση και τους ρυθμούς του παιδιού μπορούμε να χρησιμοποιούμε συνδυασμό τέτοιων "μικρών" λέξεων πχ. Μου αρέσει ο κινηματογράφος γιατί ______________ και _________________. 




Δείτε επίσης πως τα: Επιτραπέζια παιχνίδια βοηθούν στη Δυσλεξία. Jenga ένα παιχνίδι με πολλές χρήσεις!!

 
Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

23 Απρ 2012

"Τι θα γίνει μετά....;"! Παιχνίδι - άσκηση χρονικού προσανατολισμού.


Η ικανότητα του χρονικού προσανατολισμού είναι πολύ σημαντική και πρέπει το παιδί να την αναπτύξει σταδιακά απο την προσχολική του ηλικία. Η καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας μπορεί να γίνει μέσα απο διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια. Κύριος σκοπός είναι το παιδί να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει ένα παρελθόν, ένα παρόν και ένα μέλλον. Ενώ θα είναι ικανό να "βάλει" σε μια χρονική αλληλουχία μια σειρά γεγονότων χρησιμοποιώντας χρονικούς όρους πχ. πριν, τώρα, μετά. Τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν ελλείμματα στον χρονικό προσανατολισμό και για αυτό σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης αλλά και στη καθημερινότητα οι γονείς προσπαθούν να ενισχύσουν αυτή την αδυναμία.

Ένα τέτοιο παιχνίδι που μπορείτε πολύ εύκολα να παίξετε με το παιδί είναι το παιχνίδι "Τι θα γίνει μετά;" και σχετίζεται με την εξέλιξη μιας εικονογραφημένης ιστορίας. Υπάρχουν πολλά επιτραπέζια παιχνίδια με τέτοιες κάρτες που μπορείτε να προμηθευτείτε απο όλα τα βιβλιοπωλεία. Εδώ χρησιμοποιούμε κάρτες απο το παιχνίδι "Εξελίξεις", Δεσύλλας.

Δραστηριότητα: Το παιχνίδι παίζεται με κάρτες οι οποίες αν μπουν σε μια σειρά αποτυπώνουν την εξέλιξη μιας ιστορίας με αρχή, μέση και τέλος. Στην εικόνα φαίνεται μια τέτοια ιστορία η οποία έχει μπει σε χρονική, λογική σειρά σύμφωνα με την ορθή διαδοχή των γεγονότων.
Ο τρόπος παιχνιδιού γίνεται ως εξής: Βάζετε τις κάρτες μιας ιστορίας πάνω στο τραπέζι με μπερδεμένη σειρά. Εξηγείται ότι πρόκειται για κάρτες που "Αν τις βάλουμε στη σωστή σειρά θα δείξουν την ιστορία"! Αφήνετε να τις παρατηρήσει και να αποπειραθεί να τις φτιάξει.


'Ενα παράδειγμα των καρτών και της σειράς που πρέπει να μπουν.


 Ο πειραματισμός είναι πολύ πιθανό να μην αποδώσει απο την αρχή έτσι θα πρέπει να βοηθήσουμε και να προσπαθήσουμε να κατευθύνουμε προς την σωστή τοποθέτηση. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού κάνουμε και διάφορες παραλλαγές του παιχνιδιού και το χρησιμοποιούμε σαν εργαλείο για να ενισχύσουμε


Για το παιδί προσχολικής ηλικίας και το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες:
  • Για δες καλύτερα μήπως κάπου έχει γίνει κάποιο λάθος; 
  • Αν το παιδί αδυνατεί να δει το λάθος τότε ξεκινάτε να αφηγείστε τη ιστορία ενσωματώνοντας το λάθος στην διήγηση για να "ακούσει" το λάθος.
  • Μπορείτε να ρωτήσετε "Εσύ τι θα έκανες μετά στη θέση του;"
  • Μπορείτε επίσης να βάλετε εσείς με λανθασμένη σειρά τις κάρτες και να πείτε ότι υπάρχει ένα λάθος που πρέπει να βρει.
  • Ζητήστε να βάλει το παιδί τις κάρτες με λανθασμένη σειρά και να βρείτε εσείς το λάθος.

Για το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες εκτός απο τα παραπάνω μπορούμε επίσης:
  • Γράψτε σε χαρτιά με λίγα λόγια αυτά που δείχνει η κάθε κάρτα ή τίτλο για την κάθε κάρτα και ζητήστε να αντιστοιχήσει το κάθε χαρτί με την σωστή κάρτα και να τα βάλει και στη σειρά.
  • Μπορείτε να γράψετε την εξέλιξη της ιστορίας και να την διαβάσετε φωναχτά και το παιδί παράλληλα να βάζει τις κάρτες στη σειρά σύμφωνα με αυτό που ακούει.
  • Ζητήστε απο το μεγαλύτερο παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να γράψει το ίδιο την ιστορία.
  • Γράψτε την ιστορία μέχρι ένα χρονικό σημείο και αφήστε να την ολοκληρώσει το παιδί σύμφωνα με τις κάρτες.
  • Ζητήστε να γράψει για κάθε κάρτα της ιστορίας μια πρόταση ή εναν τίτλο.


Λεξιλόγιο: πριν, τώρα, μετά, σε λίγο, προηγουμένως, έπειτα, ύστερα, αφού έγινε αυτό μετά.....,

Βασικά tips: Κάθε φορά που "φτιάχνει" μια ιστορία ζητήστε απο το παιδί να την διηγηθεί προφορικά και ελέγξτε και διορθώστε ανάλογα. Στην διήγηση πρέπει το παιδί να μπορεί να ακολουθεί τη σωστή χρονική αλληλουχία των γεγονότων, να αντιστοιχεί την διήγηση με την εικόνα, να χρησιμοποιεί χρονικό λεξιλόγιο. Σε όλη την διαδικασία χρησιμοποιείτε λέξεις χρόνου για να εξοικειωθεί το παιδί με τους χρονικούς όρους. Σαν παιχνίδι εκτός απο τον χρονικό προσανατολισμό μπορεί να αποτελέσει και θαυμάσια ευκαιρία για ανάπτυξη λεξιλογίου, προφορική και γραπτή έκφραση. Για τους γονείς η διάρκεια του παιχνιδιού πρέπει να είναι τόση όση το παιδί ανταποκρίνεται.

Απευθύνεται: Σε παιδιά απο 3 χρονών σαν παιχνίδι ενίσχυσης του χρονικού προσανατολισμού και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στη χρονική αλληλουχία και έκφραση. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




19 Απρ 2012

Tip ανεξαρτησίας & συγκέντρωσης. Ετοίμασε τη μπανάνα σου!!



Το παιδί προσχολικής ηλικίας έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες αυτοεξυπηρέτησης από όσες συνήθως αφήνουμε να αναλάβει. Όσοι τολμούν να το επαληθεύσουν και όσοι αφήνουν να πάρει το μικρό παιδί την ευθύνη του εαυτού του αιφνιδιάζονται πολύ θετικά για το τι μπορεί τελικά να πετύχει. Το παιδί αυτής της ηλικίας μέσα σε ένα οργανωμένο, ασφαλές και θετικό περιβάλλον μπορεί να αναπτύξει την προσωπικότητα του και να αναδείξει όλο το εύρος των δεξιοτήτων που αναλογούν στην ηλικία του και στο αναπτυξιακό στάδιο που διανύει.

Στο βίντεο παρουσιάζεται μια πολύ απλή δραστηριότητα κοπής και σερβιρίσματος. Ένα αγοράκι 3,5 χρονών με την επίβλεψη της μητέρας του και έχοντας εξασφαλίσει τις ασφαλείς προϋποθέσεις κόβει και σερβίρει στο πιάτο του μια μπανάνα.

Η δραστηριότητα αυτή είναι μέρος της "Προσχολικής προετοιμασίας/ενίσχυσης at home" αλλά γίνεται και στο σπίτι όποτε το παιδί θέλει να ετοιμάσει ένα απογευματινό γεύμα.


Υλικά: ένα ξύλο κοπής, ένα πλαστικό μαχαίρι, οδοντογλυφίδες ή άλλο αντίστοιχο του βίντεο, πιάτο, μπανάνα.

Βήματα: Πρώτον καθαρίζουμε την μπανάνα και την τοποθετούμε στο ξύλο κοπής. Δεύτερον το παιδί πιάνει με το ένα χέρι τη μπανάνα και με το άλλο κόβει με το μαχαίρι σε κομματάκια. Χρησιμοποιεί όποιο χέρι το βολεύει (αριστερό ή δεξί) χωρίς να επεμβαίνουμε. Τρίτον αντιστοιχεί το κάθε κομμάτι με μια οδοντογλυφίδα και τέλος το σερβίρει στο πιάτο του.


Με αυτόν τον τρόπο εξασκείται η λεπτή κινητικότητα των μυών της παλάμης και των δαχτύλων ενώ απαιτείται και εστίαση της προσοχής με αποτέλεσμα να βοηθά στην επίδειξη συγκέντρωσης. Μια τέτοια δραστηριότητα που έχει έναν σαφή σκοπό αυτοεξυπηρέτησης πχ. να ετοιμάσω το φαγητό μου συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτονομίας του παιδιού. Η εμπιστοσύνη στις ικανότητες του αποτελεί μια πράξη αγάπης και ένα δώρο για την αυτοπεποίθηση του.


Βασικά Tips: Η διαδικασία πρέπει πρώτα να "διδαχθεί" απο τον μεγάλο πχ. μαμά και έπειτα να προσπαθήσει το παιδί. Είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να γίνεται κατ επανάληψη κάθε φορά που το παιδί θέλει να φάει μια μπανάνα. Το ύψος του τραπεζιού που θα κόβει θα πρέπει να αντιστοιχεί στο ύψος του ώστε να το βοηθάει στις κινήσεις. Επίσης μπορούμε να "εκμεταλλευτούμε" τη δραστηριότητα ως μια άσκηση αντιστοίχησης (μια οδοντογλυφίδα - ένα κομμάτι) ενώ αυτό μπορούμε να το πετύχουμε και με το να δώσουμε να ξεχωρίσει τις φέτες ενός μανταρινιού και να αντιστοιχήσει τις οδοντογλυφίδες.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας για ενίσχυση λεπτής κινητικότητας, συγκέντρωσης και αυτονομίας. Μπορεί να γίνει στο σπίτι απο γονείς αλλά και απο εκπαιδευτικούς και θεραπευτές σαν μια άσκηση λεπτής κινητικότητας και προσοχής.

Δείτε: Tip αυτοπεποίθησης. "Γιατί να να το αφήσω να καθαρίσει τα τζάμια;"


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




18 Απρ 2012

"Kατεβενω, σινεφο, φοτινός"! Ορθογραφία και Δυσλεξία με 4 παραδείγματα ασκήσεων.


Η ορθογραφημένη γραφή στα άτομα χωρίς Δυσλεξία αυτοματοποιείται. Έτσι όταν χρειάζεται να γράψω μια λέξη ανασύρω τη μορφή της απο το οπτικό μου λεξιλόγιο και την αποδίδω γραπτά. Οι κανόνες έχουν εσωτερικευτεί πχ. όλες οι λέξεις σε /-ικός/ γράφονται με /ι/ και παράλληλα μέσα απο ένα ευρύ δίκτυο οικογενειών λέξεων μπορούμε να καταλήξουμε στον ορθογραφημένο τρόπο γραφής ακόμα και άγνωστων λέξεων.

Για το άτομο
με Δυσλεξία η κατάκτηση της ορθογραφίας είναι το πιο "επίπονο" κομμάτι της γλωσσικής του κατάρτισης. Αποτελεί συνήθως τον τομέα με την πιο σίγουρη "αποτυχία" στην απόδοση. Δεν έχει αποθηκεύσει οπτικά μεγάλο αριθμό λέξεων που σημαίνει ότι την δεδομένη στιγμή δεν μπορεί να ανακαλέσει απο τη μνήμη εργασίας. Επίσης οι κανόνες ορθογραφίας δεν εσωτερικεύονται και δεν εφαρμόζονται. Για αυτό τον λόγο στην διαδικασία της παιδαγωγικής παρέμβασης γίνεται μια "κατά προτεραιότητα" προσέγγιση της ορθογραφίας. Ανάλογα με την δυσκολία του κάθε Δυσλεξικού ή με μαθησιακές δυσκολίες παιδιού στην ορθογραφία σχεδιάζονται και οι στόχοι.

Μια βασική διάκριση είναι η Θεματική και η Καταληκτική ορθογραφία. Η καταληκτική ορθογραφία πχ.
όλα τα θηλυκά ουσιαστικά σε /ι/ γράφονται με /-η/ εμφανίζεται ως μεγαλύτερης σημασίας και είναι και ευκολότερη στη διδασκαλία καθώς και στην εσωτερίκευση. Αφού κατακτηθεί η ορθογραφία των καταλήξεων συνεχίζουμε με την θεματική ορθογραφία η οποία γίνεται με εικονογραφικές μεθόδους.

Στο παρακάτω κείμενο λέξεων το οποίο έχει γραφτεί απο ένα παιδί Δ' Δημοτικού με Δυσλεξία και μεγάλη δυσκολία στην ορθογραφία φαίνεται αυτή η προτεραιότητα στη διδασκαλία της ορθογραφίας. Μετά απο ένα ικανό διάστημα παρέμβασης το παιδί δείχνει να έχει κατακτήσει σε έναν βαθμό την καταληκτική ορθογραφία πχ. κατεβεν
ω, σινεφο, φοτινός ενώ συνεχίζει την απλουστευτική γραφή στην θεματική ορθογραφία πχ. όλα τα /ι/ τα γράφει με γιώτα, τα /ο/ με όμικρον και τα /ε/ με έψιλον.
Κείμενο ορθογραφίας παιδιού Δ' Δημοτικού με Δυσλεξία.


Ένας βασικός κανόνας στη διδασκαλία παιδιών με Δυσλεξία λέει ότι όλα πρέπει να διδάσκονται σε αντίθεση με κάτι άλλο. Έτσι λοιπόν και στις ασκήσεις της ορθογραφίας των καταλήξεων εφαρμόζεται αυτός ο κανόνας.

4 παραδείγματα ασκήσεων:


Να συμπληρώσεις με ο ή ω στο τέλος των λέξεων.

περίπτερ_
πηδά_
παγωτ_
βάζ_
πετ_
τόξ_
ξιν_
δίν_
κρυβ_
καπέλ_

Με παρόμοιο τρόπο εμπλουτίζετε.

Να συμπληρώσεις με ι ή η στο τέλος των λέξεων.

παράδοσ_
παιδ_
βόλ_
ζάχαρ_
πεπόν_
χελιδόν_
λεκάν_
μανίκ_
παξιμάδ_
τάξ_
ξενάγησ_
μανιτάρ_

Με παρόμοιο τρόπο εμπλουτίζετε.



Να συμπληρώσεις με η ή οι στο τέλος των λέξεων.

λαγ_
παράστασ_
είδησ_
βράχ_
χειρολαβ_
χτύπ_
σπόρ__
αμοιβ_
κακοποι__
κλωστ_
ένωσ__
αντίλαλ__

Με παρόμοιο τρόπο εμπλουτίζετε.

Να συμπληρώσεις με ε ή αι στο τέλος των λέξεων.

φεύγετ__
χαίρομ__
φοβούντ__
κοιμάστ__
προσπαθείτ__
λούζομ__
κουράζοντ__
χειροκροτάτ__
ψεκάζομ__
πιστεύετ___
Με παρόμοιο τρόπο εμπλουτίζετε.

Βασικά Tips: Οι συγκεκριμένες ασκήσεις αποτελούν μόνο παραδείγματα ενός πλήθους ασκήσεων που μπορούν να γίνουν για την καταληκτική ορθογραφία. Επίσης είναι χρήσιμο όταν διδάσκουμε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα οποία έχουν πολύ αρνητική διάθεση απέναντι στην ορθογραφία να επενδύουμε και στην αισθητική εμφάνιση των ασκήσεων πχ. χρησιμοποιήστε χρώματα, γράψτε τις λέξεις μέσα σε διάφορα σχήματα πχ. σύννεφα, γεωμετρικά σχήματα, αφήστε το να γράψει με στυλό ή μαρκαδοράκι κτλ.

Απευθύνονται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ορθογραφία των καταλήξεων αλλά και σε όλα τα παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού για καλύτερη εσωτερίκευση των κανόνων. Γίνονται απο εκπαιδευτικούς και θεραπευτές καθώς και απο γονείς που επιθυμούν να ενισχύσουν την ορθογραφία του παιδιού.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




16 Απρ 2012

"Κοίτα τι ζωγράφισα"! 5 ερωτήσεις που θα βοηθήσουν να κατανοήσουμε τι έχει ζωγραφίσει.



Όταν ένα παιδί ζωγραφίζει θέλει να διηγηθεί μια ιστορία. Αυτή η ιστορία μπορεί απλά να αποτυπώνει την διάθεση της στιγμής, την ανάγκη του να εκφράσει μια πρόσφατη εμπειρία ή να επικοινωνήσει μια σκέψη του, ένα συναίσθημα. Τι τελικά όμως ωθεί το κάθε παιδί να ζωγραφίσει;

Πολλές φορές σαν γονείς, εκπαιδευτικοί και θεραπευτές μπροστά σε μια παιδική ζωγραφιά αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε τι βλέπουμε. Μας φαίνεται λίγο μπερδεμένη και αφηρημένη. Για αυτό υπάρχουν 5 γενικές ερωτήσεις που βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα αυτο το "μυστήριο" της παιδικής ζωγραφιάς

1. Για να καταλάβουμε τι έχει ζωγραφίσει μπορούμε να ρωτήσουμε: "Τι όμορφο αυτό που έφτιαξες για πες μου τι είναι; ή Τι τίτλο θα έδινες στην ζωγραφιά σου;"

2. Ανάλογα με το τι έχει ζωγραφίσει μπορούμε να ρωτήσουμε: "Πως αισθάνονται οι άνθρωποι, τα ζώα, τα δέντρα που έχεις ζωγραφίσει;"

3. Μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις για το πως νιώθουν το ένα για το άλλο: "Πως αισθάνεται το σκυλάκι για το κοριτσάκι κτλ."

4. Μπορούμε για να κάνουμε το παιδί να εκφραστεί και να μιλήσει να το ρωτήσουμε τι θα ήθελαν να πουν το ένα στο άλλο: "Τι θα έλεγε το αγοράκι στον μπαμπά του;"

5. Τέλος μπορούμε να προσεγγίσουμε το παιδί ρωτώντας το αν μπορούμε να ρωτήσουμε το κοριτσάκι ή αγοράκι ή το ζώο που έχει φτιάξει κάτι: "Μπορώ να ρωτήσω το κοριτσάκι τι είναι αυτό που έχει στα χέρια της, που θέλει να πάει κτλ;"

Στις συναντήσεις μου με τα παιδιά στην
"Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home" πολλές φορές χρειάζεται να ρωτήσω "Τι είναι αυτό που έφτιαξες"; για να καταλάβω τι είναι αυτό που βλέπω. Αν δεν είχα ρωτήσει την μικρή τρίχρονη Φ δεν θα μάθαινα ποτέ αυτά που έδειχνε στη ζωγραφιά της.

"Η πάπια"!



"Το δελφίνι"!


"Η μαμά και εγώ (το σπίτι) και ο μπαμπάς (κύκλος γύρω απο το σπίτι)"!



"Μεγάλο ψάρι"!


"Γύρη"!
Η συζήτηση γύρω απο την ζωγραφιά είναι σημαντική και κάποιες φορές μπορεί να σταθεί αφορμή για να επεκταθεί σε μια άλλη συζήτηση για κάτι που το απασχολεί. Να τονίσουμε ότι για να έχει το παιδί την διάθεση να μας μιλήσει θα πρέπει απαραίτητα να υπάρχει η πίστη απο το ίδιο ότι η ζωγραφιά του έχει την απόλυτη αποδοχή μας. Έτσι δεν θα ντρέπεται ούτε θα φοβάται να απαντήσει.

Μπορείτε να δείτε πως εκφράζουν τα παιδιά το διαζύγιο μέσα απο τις ζωγραφιές τους εδώ
πηγή: ερμηνεία της παιδικής ζωγραφιάς, DEREE

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



12 Απρ 2012

"Με κουράζει τόσο πολύ"! Διάσπαση προσοχής και 15 οδηγίες για δασκάλους.



Τα παιδιά που έχουν δυσκολία να διατηρούν την συγκέντρωση και την προσοχή τους για ένα ικανό διάστημα χρειάζονται μια εναλλακτική αντιμετώπιση απο το στενό και ευρύτερο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι οι προσδοκίες αλλά και η τακτική αντιμετώπισης πρέπει να προσαρμόζονται ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και ιδιοσυγκρασία του παιδιού με ΔΕΠΥ. Το παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες στην διατήρηση του αυτοελέγχου του και της προσοχής του είναι υπερευαίσθητο και αντιδρά στην κριτική η οποία οδηγεί πολλές φορές στην έκρηξη.

Εκτός απο το οικογενειακό περιβάλλον, που χρειάζεται "εκπαίδευση" στην αποτελεσματική επικοινωνία με το παιδί με ΔΕΠΥ και το σχολικό περιβάλλον είναι απαραίτητο να γνωρίζει τακτικές για την ομαλή λειτουργία στην τάξη. Το παιδί με ΔΕΠΥ είναι ισότιμο μέλος στην διδακτική τάξη και πρέπει να υπάρχουν τρόποι για να μπορεί να ενταχθεί και να πάρει γνώσεις όπως και οι συμμαθητές του.

Αποσπάσματα, που παρουσιάζονται παρακάτω, απο το εγχειρίδιο "Oδηγός για Δασκάλους" (ξεφυλλίστε το σε μορφή βιβλίου) του Σύνδεσμου Στήριξης ΔEΠ-ΔEΠY Κύπρου θα βοηθήσουν τον δάσκαλο να εντάξει εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας για το παιδί με ΔΕΠΥ αλλά και όλους τους μαθητές.

Σύμφωνα με την τέταρτη έκδοση του
Διαγνωστικού Στατιστικού Eγχειριδίου για
Nοητικές Διαταραχές (DSM_IV) του Aμερικανικού Ψυχιατρικού Συνδέσμου (APA)
(1994), η ΔEΠY μπορεί να οριστεί από τη συμπεριφορά που εκδηλώνεται.

άτομα με ΔEΠY εκδηλώνουν συνδυασμούς των ακόλουθων συμπεριφορών:

➤ Δυσκολεύεται να παραμείνει
καθισμένος όταν χρειάζεται
➤ Δυσκολεύεται να
προσηλωθεί και να περιμένει τη σειρά του
στην εργασία, το παιχνίδι ή ομαδικές δραστηριότητες
Ξεστομίζει απαντήσεις πριν ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις
➤ Δεν μπορεί να δώσει προσοχή σε
λεπτομέρειες ή κάνει απρόσεκτα λάθη
➤ Δεν φαίνεται να
ακούει
➤ Δυσκολεύεται να ακολουθήσει
οδηγίες και να οργανώσει την εργασία του
Aφήνει τη μία δραστηριότητα
ανολοκλήρωτη μετά την άλλη
➤ Δεν κατορθώνει να δώσει προσοχή σε λεπτομέρειες και ν' αποφύγει τα
λάθη από
απροσεξίες
Xάνει πράγματα απαραίτητα για την εργασία ή τη δραστηριότητά του
Δυσκολεύεται ν' ακούσει τους άλλους χωρίς να αποσπαστεί η προσοχή
του ή χωρίς να διακόψει
➤ Παρουσιάζει μεγάλες
εναλλαγές στην ψυχολογική διάθεση
➤ Δυσκολεύεται να νιώσει
ικανοποίηση


Για να είναι πιο επιτυχής η
διεξαγωγή μαθημάτων σε παιδιά με ΔΕΠΥ, οι δάσκαλοι
που είναι αποτελεσματικοί ρωτούν κατά περιόδους τα παιδιά αν κατανοούν την ύλη
που τους παρουσιάζεται. Επιμένουν και βοηθούν τα παιδιά να απαντήσουν σωστά
πριν εξετάσουν άλλους μαθητές και εντοπίζουν ποιοι μαθητές χρειάζονται επιπλέον
υποστήριξη. Οι δάσκαλοι πρέπει να έχουν κατά νου ότι η μετάβαση από ένα
μάθημα ή τάξη σε άλλη είναι ιδιαίτερα δύσκολο για μαθητές με ΔΕΠΥ. Όταν
προετοιμάζονται τα παιδιά αυτά για τις αλλαγές, οι πιθανότητες ν' ανταποκριθούν
και να μην αποσπαστεί η προσοχή τους, είναι καλύτερες.

Η ακόλουθη
σειρά στρατηγικών μπορεί να βοηθήσει δασκάλους στη διεξαγωγή επιτυχών μαθημάτων:

Να είστε προβλέψιμοι. Η δομή και η συνοχή είναι πολύ σημαντικά στοιχεία
για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, εφόσον πολλά δεν αντιδρούν καλά στην αλλαγή. Λίγοι
κανόνες και περιορισμένες επιλογές είναι το καλύτερο γι' αυτά τα παιδιά. Έχουν
την ανάγκη να κατανοούν πλήρως τι ζητάμε από αυτά και τι επιπτώσεις θα
υπάρξουν αν δεν ανταποκριθούν στις προσδοκίες αυτές.

Eνθαρρύνετε τη συμμετοχή των μαθητών στην τάξη. Δίνετε στους μαθητές
με ΔΕΠΥ προσωπικά, διακριτικά σήματα ώστε να παραμένουν συγκεντρωμένοι
στην εργασία τους, προειδοποιώντας τους ότι θα ρωτηθούν κι εκείνοι άμεσα.
Αποφύγετε να δίνετε προσοχή στις διαφορές που υφίστανται μεταξύ παιδιών με
ΔΕΠΥ και των συμμαθητών τους. Σε κάθε περίπτωση αποφύγετε τη χρήση
σαρκασμού και κριτικής.

Χρησιμοποιείτε οπτικοακουστικό υλικό. Χρησιμοποιείτε ποικιλία οπτικο -
ακουστικών υλικών για να διεξαγωγή ακαδημαϊκών μαθημάτων. Για παράδειγμα,
χρησιμοποιείστε ένα διαφανειοσκόπιο για την παρουσίαση της λύσης ενός
μαθηματικού προβλήματος. Οι μαθητές μπορούν να εργάζονται για την επίλυση
του προβλήματος στα θρανία τους, ενώ εσείς επεξεργάζεστε τις απορίες τους
στην οθόνη.

Ελέγχετε την απόδοση των μαθητών. Ζητήστε από τους μαθητές να
αξιολογήσουν οι ίδιοι το πόσο καλά κατέχουν το μάθημα. Για παράδειγμα,
μπορείτε να ζητήσετε από τους μαθητές να επιδείξουν πώς και γιατί έδωσαν τη
συγκεκριμένη απάντηση σε ένα πρόβλημα ή να περιγράψουν με δικά τους λόγια
πώς ένιωθε ο κεντρικός χαρακτήρας ενός βιβλίου στο τέλος της ιστορίας.

Κάνετε διερευνητικές ερωτήσεις. Δώστε εναύσματα ώστε να απαντηθεί
σωστά η ερώτηση, αφού έχετε αφήσει επαρκή χρόνο στο παιδί να επεξεργαστεί
την απάντηση μιας ερώτησης. Αφήστε να περάσουν τουλάχιστον 15
δευτερόλεπτα πριν δώσετε τη σωστή απάντηση ή ρωτήσετε άλλον μαθητή.
Κάνετε συμπληρωματικές ερωτήσεις που θα δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά να
παρουσιάσουν αυτά που γνωρίζουν.

Κάνετε διαρκή αξιολόγηση των μαθητών. Αναγνωρίζετε τους μαθητές που
χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη. Παρατηρείτε τους μαθητές για να εντοπίσετε
σημάδια έλλειψης κατανόησης, όπως ονειροπόληση καθώς και οπτικές ή
λεκτικές ενδείξεις απόγνωσης. Δώστε στα παιδιά αυτά, επιπλέον επεξηγήσεις ή
παρακαλέστε έναν άλλο μαθητή να αναλάβει το ρόλο του βοηθού για το
συγκεκριμένο μάθημα.

Βοηθάτε τους μαθητές να διορθώνουν τα λάθη τους. Περιγράψτε πώς οι
μαθητές μπορούν μόνοι να εντοπίζουν και να διορθώνουν τα λάθη τους. Για
παράδειγμα, υπενθυμίστε στους μαθητές ότι πρέπει να ελέγχουν ξανά τους
υπολογισμούς τους στα μαθηματικά προβλήματα και δείξτε τους πώς μπορούν
να κάνουν τον έλεγχο αυτό. Υπενθυμίστε στους μαθητές την ορθογραφία
ιδιαίτερα δύσκολων λέξεων και πώς μπορούν να αποφεύγουν τα εύκολα' λάθη.

Βοηθάτε τους μαθητές να συγκεντρώνονται. Υπενθυμίζετε στους μαθητές να
δουλεύουν και να συγκεντρώνονται στην εργασία που τους έχει ανατεθεί. Για
παράδειγμα, μπορείτε να τους παρέχετε με οδηγίες ή να τους αναθέσετε
συντρόφους εργασίας. Αυτές οι πρακτικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε
συγκεκριμένους μαθητές ή και σε ολόκληρη την τάξη.

Eπιπλέον Οδηγίες. Οι δάσκαλοι που είναι αποτελεσματικοί στη διδασκαλία
παιδιών με ΔΕΠΥ τα καθοδηγούν επίσης με επιπλέον οδηγίες:
- Προφορικές οδηγίες. Αφού δώσετε οδηγίες στο σύνολο της τάξης, δώστε
επιπλέον προφορικές οδηγίες στο παιδί με ΔΕΠΥ. Για παράδειγμα, ρωτήστε το
παιδί αν κατάλαβε τις οδηγίες και επαναλάβετέ τις μαζί με τον μαθητή.
- Γραπτές οδηγίες. Δώστε γραπτές οδηγίες. Για παράδειγμα, γράψτε τη σελίδα
μιας άσκησης στον πίνακα και υπενθυμίστε στο παιδί να κοιτάξει τον πίνακα αν
τυχόν ξεχάσει ποια άσκηση πρέπει να κάνει.

Μειώστε την ηχορρύπανση. Παρακολουθείτε τα επίπεδα θορύβου στην τάξη
και επεμβαίνετε όταν χρειάζεται. Αν ο θόρυβος ξεπερνά τα επιτρεπόμενα όρια
για το συγκεκριμένο μάθημα, θυμίστε σε όλους τους μαθητές ή σε συγκεκριμένα
άτομα για τους κανόνες συμπεριφοράς που συμφωνήθηκαν στην αρχή του
μαθήματος.

Μοιράζετε τη δουλειά σε μικρότερα τεμάχια. Αναλύστε την εργασία σε
μικρότερες, λιγότερο σύνθετες ενότητες. Για παράδειγμα, επιτρέψτε στους
μαθητές να ολοκληρώσουν τα πρώτα πέντε προβλήματα μαθηματικών, πριν τους
παρουσιάσετε τα επόμενα πέντε προβλήματα που πρέπει να λύσουν.

Υπογραμμίστε λέξεις-κλειδιά. Δώστε έμφαση σε λέξεις-κλειδιά στις οδηγίες
μιας άσκησης ώστε να βοηθήσετε το παιδί με ΔΕΠΥ να συγκεντρώσει την
προσοχή στις οδηγίες. Προετοιμάστε τις ασκήσεις πριν την έναρξη του
μαθήματος ή υπογραμμίστε τις λέξεις-κλειδιά καθώς διαβάζετε μαζί με τον
μαθητή τις οδηγίες της άσκησης. Ενώ διαβάζετε, δείξτε στα παιδιά πώς να
αναγνωρίζουν και να υπογραμμίζουν μια πρόταση-κλειδί ή πείτε τους να τη
γράψουν σε ένα ξεχωριστό φύλλο χαρτί πριν τους ζητήσετε να κάνουν την
περίληψη ενός μεγάλου κειμένου. Στα μαθηματικά, δείξτε στα παιδιά πώς να
υπογραμμίζουν σημαντικά στοιχεία και τύπους. Στο «η Μαρία έχει δύο μήλα και
ο Γιάννης τρία», υπογραμμίζουμε το «δύο», το «και» και το «τρία».

Εξαλείφετε ή μειώνετε τη συχνότητα των χρονομετρημένων
διαγωνισμάτων. Τα διαγωνίσματα που χρονομετρούνται μπορεί να μην
επιτρέψουν σε παιδιά με ΔΕΠΥ να παρουσιάσουν αυτά που πραγματικά
γνωρίζουν λόγω της αγωνίας τους σε σχέση με το πέρασμα του χρόνου.
Επιτρέψτε σε μαθητές με ΔΕΠΥ παραπάνω χρόνο για την ολοκλήρωση
διαγωνισμάτων ώστε να μειώσετε το άγχος που τους δημιουργείτε υπό την
πίεση του χρόνου και προσφέρετέ τους κι άλλες ευκαιρίες, μεθόδους και
τρόπους εξέτασης ώστε να επιδείξουν τις πραγματικές τους γνώσεις.

Χρησιμοποιείτε ομαδικές στρατηγικές εκμάθησης. Βάλτε τους μαθητές να
δουλέψουν σε μικρές ομάδες έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί η δική τους
εκμάθησή αλλά και των άλλων. Χρησιμοποιείστε στρατηγικές όπως 'Σκέφτομαι,
δουλεύω σε ζευγάρι και μοιράζομαι' κατά την οποία ο δάσκαλος ζητά από τους
μαθητές να σκεφτούν σε σχέση με ένα θέμα, να το συζητήσουν με το ζευγάρι
τους και να μοιραστούν τις ιδέες τους με την υπόλοιπη ομάδα (Slavin, 2002).

Χρησιμοποιείτε υποστηρικτική τεχνολογία. Όλοι οι μαθητές και ειδικά αυτοί
με ΔΕΠΥ, μπορούν να ωφεληθούν μέσω της χρήσης τεχνολογικών μέσων (όπως
υπολογιστές και οθόνες προβολής διαφανειών) τα οποία κάνουν τη διδασκαλία
πιο ενδιαφέρον και επιτρέπουν στους μαθητές να συμμετέχουν πιο ενεργά.

Στο ενδιαφέρον site της ADD-ADHD Cyprus θα βρείτε και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για το σύνδρομο ΔΕΠ-ΔΕΠΥ.

Διαβάστε "Γιατί ξέχασες πάλι τη κασετίνα σου στο σχολείο;" 10 συνήθειες για να βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά τους να οργανωθούν.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




11 Απρ 2012

Διακοπές και τέσσερις απλές δραστηριότητες!!

Στην περίοδο των διακοπών υπάρχει χρόνος για να ξεφύγουν όλοι απο την καθημερινή ρουτίνα. Τα παιδιά έχουν μεγάλη ανάγκη απο αυτό και είναι απαραίτητο να τους χαρίζετε ευκαιρίες για να το πετυχαίνουν.

Οι παρακάτω 4 ευχάριστες δραστηριότητες έχουν αυτόν τον στόχο. Να απασχολήσουν τα παιδιά με πρωτότυπο τρόπο και να δώσουν την ευκαιρία στους μεγάλους να συμμετέχουν σε αυτές δυναμώνοντας την επικοινωνία.





Υλικά
: γυάλινες μπίλιες, ταψί, τέμπερες
Διαδικασία: Βάζουμε ένα χαρτί στον πάτο του ταψιού και φτιάχνουμε διάφορα χρώματα απο τέμπερες. Έπειτα ρίχνουμε τις μπίλιες μέσα και αφήνουμε το παιδί να κουνάει το ταψί σε όλες τις κατευθύνσεις ώστε να δημιουργηθούν αφηρημένα σχήματα και χρωματιστές διαδρομές. Οι κινήσεις που γίνονται απο το παιδί βοηθούν να βιώνει χωροταξικά τις αλλαγές κατεύθυνσης και να ενισχύει την αδρή κινητικότητα του.

Βασικό tip: Μπορείτε να δίνετε και οδηγίες για το "που" πρέπει να στρίψει τις μπίλιες χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο κατεύθυνσης πχ. αριστερά, δεξιά, πάνω, κάτω κτλ. Επίσης μπορείτε να έχετε ζωγραφίσει κάτι πάνω στο χαρτί πχ. ένα σπιτάκι και να ζητήσετε απο το παιδί να προσπαθήσει να το χρωματίσει με αυτόν τον τρόπο. Δεν θα είναι κάτι που θα καταφέρει αλλά με αυτό τον τρόπο θα εξασκηθεί στο συντονισμό των κινήσεων του.




Υλικά
: τέμπερες, κομμένα μήλα, χαρτιά
Διαδικασία: Φτιάχνουμε διάφορα χρώματα απο τέμπερες σε μέτρια ποσότητα. Δίνουμε τα κομμένα μήλα και δείχνουμε στο παιδί να "βουτάει" την κομμένη μεριά του μήλου στο χρώμα και να απλά να παίζει με τα χρώματα στο χαρτί. Το κομμένο μήλο είναι πολύ εργονομικό στη λαβή και για τα μικρότερα παιδιά που οι λεπτές κινήσεις τους δεν είναι τόσο επιδέξιες για να πιάσουν αποτελεσματικά μαρκαδόρο, πινέλο κτλ.



Υλικά
: πέτρες διαφόρων μεγεθών, πινέλα λεπτά-χοντρά, χρώματα πχ. νερομπογιές, τέμπερα, ποδιά
Διαδικασία: Τις πέτρες που μαζέψαμε τις δίνουμε στο παιδί και το ενθαρρύνουμε να τις χρωματίσει με όποιο χρώμα θέλει. Προτείνετε να χρησιμοποιεί πολλά χρώματα, να φτιάχνει σχήματα και να αυτοσχεδιάζει. Χρησιμοποιήστε τη ποδιά για να έχει το παιδί μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και να αφήσει τη φαντασία του να εκφραστεί.


Υλικά: πολύχρωμα κραγιόν λαδιού, φόρμες σιλικόνης
Διαδικασία: Παίρνουμε κραγιόν λαδιού και τα κόβουμε σε μικρά κομματάκια με ένα μαχαίρι. Τοποθετούμε τα πολύχρωμα κομμάτια σε φόρμες σιλικόνης με διάφορα σχήματα και τα ψήνουμε στους 230 βαθμούς για 15 λεπτά.
Απευθύνονται: Σε όλα τα παιδιά για να απασχοληθούν ευχάριστα και δημιουργικά.

Διαβάστε "80 ευκαιρίες επικοινωνίας με τα παιδιά" και "Διακοπές! 20 πράγματα που μπορούμε να κάνουμε μαζί"


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


9 Απρ 2012

Τι πετυχαίνει ο καλός αναγνώστης; Οι 6 διαφορές με τον Δυσλεξικό αναγνώστη!


Ο "καλός" αναγνώστης εμφανίζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία μαρτυρούν πως η διαδικασία της ανάγνωσης για αυτόν είναι λειτουργική, εύκολη και χρήσιμη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να αναγνώσει χωρίς κόπο και η ανάγνωση του επιτελεί το έργο της δηλ. τον οδηγεί να κατανοήσει, να βγάλει ένα συμπέρασμα, να ενημερωθεί, να απομνημονεύσει. Τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ανάγνωση δεν παρουσιάζουν αυτά τα χαρακτηριστικά αλλά αντιθέτως η ανάγνωση καταλήγει ως μια επίπονη, βαρετή και σχεδόν αποτυχημένη ως προς τον σκοπό της πράξη.

Όταν διαβάζω ένα κείμενο εκτός απο το τεχνικό κομμάτι της ορθής ανάγνωσης των λέξεων ως προς την εκφορά, το χρωματισμό της φωνής, τον σωστό τονισμό χρειάζεται "να κατανοήσω αυτό που διαβάζω και να βγάλω ασφαλή συμπεράσματα". Σε αυτό το κομμάτι της αναγνωστικής διαδικασίας τα άτομα με ΕΜΔ εμφανίζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες με αποτέλεσμα να χάνεται η δυνατότητα να χειρίζονται τις νέες γνώσεις που λαμβάνουν.

Ποιες είναι οι 6 βασικές διαφορές ενός καλού αναγνώστη με έναν αναγνώστη με ΕΜΔ; Η σύγκριση της "ποιοτικής" ανάγνωσης γίνεται ως εξής:



Καλός αναγνώστης: Συνδέω αυτά που διαβάζω με τα στοιχεία που ήδη γνωρίζω.
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Δεν χρησιμοποιώ τις προηγούμενες γνώσεις μου για το θέμα προσπαθώντας να καταλήξω σε ένα "συνεχές" στη γνώση που αποκομίζω. Αυτό είναι κάτι που στα παιδιά με ΕΜΔ φαίνεται ιδιαίτερα σε θεωρητικά μαθήματα όπως η Ιστορία.

Καλός αναγνώστης: Κάνω ερωτήσεις για αυτά που διαβάζω.
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Προσπαθώ να διαβάσω και να τελειώσω το κείμενο χωρίς να κατανοώ και να αποκωδικοποιώ την πληροφορία που παίρνω αν είναι γνωστή ή άγνωστη για μένα.

Καλός αναγνώστης: Χρησιμοποιώ στρατηγικές και "κόλπα" για να με βοηθήσουν. Όσο γίνεται η ανάγνωση για να κατανοήσω,κατηγοριοποιήσω και απομνημονεύσω τις γνώσεις που μου δίνονται χρησιμοποιώ στρατηγικές πχ. υπογραμμίζω, σημειώνω, κάνω κόλπα απομνημόνευσης όπως ακροστιχίδες κτλ.
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Δεν μπορώ να χειριστώ το κείμενο έτσι ώστε να αναζητήσω έναν διευκολυντικό τρόπο για εμένα στην κατανόηση και απομνημόνευση του.

Καλός αναγνώστης: Ξαναδιαβάζω αυτά που δεν καταλαβαίνω.
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Προσπερνώ και δείχνω ανοχή στην αδυναμία κατανόησης του νοήματος. Σε περίπτωση λανθασμένης ανάγνωσης δεν χρησιμοποιώ κάποιο τρόπο αυτοδιόρθωσης.

Καλός αναγνώστης: Ψάχνω τις λέξεις που δεν ξέρω.
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Δεν ξεχωρίζω τις λέξεις που δεν ξέρω από αυτές που ξέρω γιατί τις περισσότερες φορές η ανάγνωση μου προκαλεί γενική σύγχυση.

Καλός αναγνώστης: Καταλήγω σε αυτά που είναι σημαντικά. Διαχωρίζω το βασικό νόημα του κειμένου και συγκρατώ αυτά που χρειάζεται να μάθω από αυτά που μπορώ να "αφήσω".
Αναγνώστης με ΕΜΔ: Αδυνατώ να καταλήξω στη βασική ιδέα του κειμένου, πολλές φορές δεν κατανοώ για "ποιο πράγμα μιλάει" αυτό που διαβάζω. Επομένως οι πληροφορίες που παίρνω δεν αξιολογούνται σε σημαντικές και δευτερεύουσες με αποτέλεσμα να γίνεται ένας κορεσμός μηνυμάτων.


Βασικό tip: Όλα αυτά αναφέρονται σε κείμενα που αντιστοιχούν στην ηλικία και στο αναπτυξιακό και γνωστικό στάδιο του κάθε παιδιού.

Τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι και οι λόγοι που δυσκολεύονται τόσο στην κατανόηση αυτού που διαβάζουν. Χρειάζεται λοιπόν παρατήρηση όχι μόνο στο "πως" διαβάζει ένα παιδί αλλά και ποιο "αποτέλεσμα" έχει η ανάγνωση του. Είναι πολύ σημαντικό να σημειώσουμε αν ένα παιδί μπορεί να διαμορφώσει προσωπική άποψη για αυτό που μόλις διάβασε. Η έγκαιρη παρέμβαση σε παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες συμβάλλει στο να βρει το παιδί τον "σωστό" τρόπο ανάγνωσης και άρα κατανόησης.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



5 Απρ 2012

"Κλείσε τα μάτια και σχεδίασε"! Παιχνίδι κιναισθητικής αντίληψης.


Στη προσχολική ηλικία είναι σημαντικό να εκπαιδεύεται το παιδί σε διάφορες δεξιότητες οι οποίες λειτουργούν σαν βάση για τις επόμενες που πρέπει να αναπτύξει. Οι προσδοκίες για ένα μικρό παιδί ηλικίας απο 2 έως 6 ετών είναι να υπάρχει μια προοδευτική θετική αλλαγή σε βασικούς τομείς της γλωσσικής, οπτικοχωρικής, λογικής/μαθηματικής, διαπροσωπικής και κιναισθητικής εξέλιξης. Επομένως οι δραστηριότητες και τα παιχνίδια που χρειάζεται να συμμετέχει γίνονται πάνω σε αυτούς του άξονες εκπαίδευσης.

Το παιχνίδι
"Κλείσε τα μάτια και σχεδίασε"! αναφέρεται στην εκπαίδευση της κιναισθητικής αντίληψης των άνω άκρων. Δηλαδή της ικανότητας να υπακούν τα χέρια του παιδιού (δάχτυλα, παλάμες, καρπός, βραχίονας) σε οδηγίες κατεύθυνσης και να σχηματίζουν συγκεκριμένα σχήματα.Δραστηριότητα: Ζητάμε απο το παιδί να κλείσει τα μάτια του και να σχηματίσει νοερά κατευθύνοντας τα χέρια και τα δάχτυλα του, διάφορα σχήματα.

Τα σχήματα αυτά μπορεί να τα σχηματίζει
πάνω:
  • στον αέρα
  • στο τραπέζι
  • σε διαφορετικά είδη χαρτιού πχ. γκοφρέ, γυαλόχαρτο
  • στο χαλί
  • στον τοίχο
  • στην άμμο
  • σε χαλίκι
  • στο χώμα
  • σε ρύζι
  • σε κρύα ή ζεστή επιφάνεια
  • σε ίσια ή επικλινή επιφάνεια

Αυτά που μπορούμε να ζητήσουμε απο το παιδί να σχηματίσει χωρίς να βλέπει εξαρτώνται απο την ηλικία του αλλά και το τι θέλουμε να ενισχύσουμε αν το παιδί αντιμετωπίζει έλλειμμα στη λεπτή κινητικότητα ή την αυτοματοποίηση της γραφής.

Μερικά παραδείγματα σχημάτων είναι:
  • γραμμές πχ. ίσιες, ζικ-ζακ, καμπύλες, με κορυφές κτλ.
  • βασικά σχήματα πχ. κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο
  • βασικά σχέδια που ζωγραφίζουν τα παιδιά πχ. σπίτι, ήλιος. λουλούδι, βουνό, δέντρο, άνθρωπο
  • γράμματα
Όταν το παιδί κάνει αυτή την διαδικασία "τυφλής" σχεδίασης ρωτήστε και προτρέψτε να σας εξηγεί τι ακριβώς κάνει την ώρα που το σχεδιάζει πχ. όταν κάνει έναν ήλιο "Κάνω ένα στρογγυλό και μετά απο τον κύκλο κάνω μικρές γραμμές γύρω, γύρω." Αυτό θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο στην εσωτερίκευση των κινήσεων. Έπειτα αφήστε να κάνει μόνο του την ίδια διαδικασία χωρίς να γνωρίζετε τι θα κάνει και μαντέψτε, απο αυτά που λέει και τις κινήσεις του, το τελικό σχήμα. Η διάρκεια ποικίλει ανάλογα με την ηλικία και την διάθεση του παιδιού.

Βασικό tip: Στην αρχή είναι πολύ πιθανό να μην λέει με λεπτομέρειες τις κινήσεις που κάνει. Σχεδιάστε εσείς κάτι χωρίς να βλέπετε λέγοντας παράλληλα τι κάνετε για να μάθει πως γίνεται. Είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να γίνει και στο αυτοκίνητο σχηματίζοντας και μαντεύοντας σχέδια στον αέρα.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής και σχολίκης ηλικίας για εξάσκηση στη κιναισθητική συνείδηση των άνω άκρων και ιδιαίτερα σε παιδιά με Δυσγραφία για βελτίωση της γραφής τους. Είναι παιχνίδι που γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Διαβάστε ακόμα "Κλεισε τα μάτια και θυμήσου". Παιχνίδι μνήμης.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter 


"Σταμάτησα γιατί δεν θυμάμαι τη λέξη"! Άσκηση με συνώνυμα και Δυσλεξία.

"Θέλεις να ακούσεις κάτι τρομακτικό; Αυτή είναι η τρίτη φορά μέσα στην εβδομάδα που κατέβηκα απο το λεωφορείο και ακόμα θυμάμαι αυτά που έμαθα"!!


Ένα πολύ συχνό φαινόμενο που παρατηρείται στα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η αδυναμία "αντικατάστασης" μιας λέξης που δεν θυμούνται με κάποια άλλη συνώνυμη. Αυτό οδηγεί σε καθυστέρηση και γενικό "σαμποτάζ" όλης της διαδικασίας περιγραφής και έκφρασης.

Έτσι όταν ο Π προσπαθεί να περιγράψει τα γεγονότα γύρω απο τον Μ. Αλέξανδρο συμβαίνει το εξής: "Ο Μ. Αλέξανδρος συνέχισε την............. Κυρία δεν θυμάμαι την λέξη."! Η λέξη που ήθελε να θυμηθεί ο Π ήταν "εκστρατεία" θα μπορούσε όμως να την αντικαταστήσει με κάποια συνώνυμη ή αντίστοιχης σημασίας λέξη
πχ. πορεία, κατακτήσεις κτλ. ώστε να μην σταματήσει και τελικά παραιτηθεί απο την προσπάθεια.

Το εναλλακτικό λεξιλόγιο που διαθέτει κάθε μαθητής πολλές φορές κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας θα λειτουργήσει σαν "σωσίβιο". Θα τον βγάλει απο την δύσκολη θέση να μην μπορεί να συνεχίσει την εξιστόρηση, περιγραφή, επεξήγηση επειδή έχει "κολλήσει" και αδυνατεί να εκφραστεί. Ο μαθητής όμως με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εξαιτίας του φτωχού λεξιλογίου και της αδυναμίας ανάκλησης απο τη μνήμη εναλλακτικών λέξεων καταλήγει για άλλη μια φορά να παρουσιάζει την εικόνα ενός αδιάβαστου μαθητή.

Στα προγράμματα παρέμβασης για τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών, βασικές ασκήσεις είναι αυτές για την ανάπτυξη και διεύρυνση του λεξιλογίου τους. Έχουν ήδη παρουσιαστεί ασκήσεις με
"Τα αντίθετα"! και αυτή τη φορά θα παρουσιάσουμε μια απο τις ασκήσεις για εκμάθηση συνωνύμων λέξεων.

Η άσκηση "Τα συνώνυμα"! είναι απλή στη διαμόρφωση και εκτέλεση της. Φτιάχνουμε προτάσεις και ζητάμε απο το παιδί να αντικαταστήσει με μια ανάλογης σημασίας λέξη αυτήν που έχουμε επιλέξει. Σκοπός είναι να μπορέσει το παιδί να καταλήξει και απο την απλή λέξη που συνήθως χρησιμοποιεί στην περισσότερο κατάλληλη πχ. Το φαγητό είναι ωραίο - Το φαγητό είναι νόστιμο αλλά και απο την σύνθετη που δεν θυμάται στην πιο απλή πχ. Διακοσμούσαν τα δοχεία με σχέδια - Ζωγράφιζαν τα δοχεία με σχέδια.

10 παραδείγματα απο την απλή στη καταλληλότερη:

  • Η μαμά έκανε φαγητό.
  • Ο μπαμπάς έφτιαξε τη βλάβη.
  • Το φαγητό ήταν πολύ ωραίο.
  • Η Μαρία μου έφτιαξε τα μαλλιά.
  • Επιτέλους έκανα τα μαθήματα μου.
  • Οι αρχαιολόγοι βρήκαν απο τις ανασκαφές τους πολλά αρχαία αγάλματα.
  • Ο ξυλουργός έφτιαξε μια καρέκλα.
  • Το παιδί πήγε στο κυλικείο και πήρε μια τυρόπιτα.
  • Ο Κώστας έβαλε τον φάκελο στο ράφι.
  • Οι μαθητές πήγαν στην Αγγλία.

10 παραδείγματα απο την δύσκολη στην πιο απλή:


  • Ο Ηρακλής πέτυχε πολλούς άθλους.
  • Η εκστρατεία ήταν μεγάλη και μακρόχρονη.
  • Ο Κυκλαδικός πολιτισμός ήταν σε μεγάλη ανάπτυξη.
  • Τα πήλινα δοχεία τους τα διακοσμούσαν με σχέδια.
  • Η πόλη λεηλατήθηκε απο τους κατακτητές.
  • Οι τοιχογραφίες παριστάνουν διάφορες παραστάσεις εκείνης της εποχής.
  • Αμέτρητα καράβια διέσχιζαν το Αιγαίο.
  • Ο Οδυσσέας περιπλανήθηκε δέκα ολόκληρα χρόνια.
  • Ο σεισμός προκάλεσε πολλές συμφορές στους κατοίκους.
  • Στην Κρήτη αναπτύχθηκε ο λαμπρός Μινωικός πολιτισμός.


Tips: 
Η διαδικασία της αντικατάστασης είναι χρήσιμη να γίνεται και επιτόπου, κατά την ώρα που διαβάζετε ένα θεωρητικό μάθημα (πχ. Ιστορία) με το παιδί και δυσκολεύεται σε συγκεκριμένες λέξεις. Θα πρέπει να είναι έτοιμο όταν ξεχάσει μια δύσκολη λέξη να μπορεί να την αντικαταστήσει χωρίς να καθυστερήσει ή παρατήσει την εξιστόρηση. Επίσης είναι χρήσιμο στην καθημερινή του επικοινωνία να το προτρέπετε να χρησιμοποιεί καταλληλότερες λέξεις πχ. Χτενίζω αντί φτιάχνω τα μαλλιά μου!

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά για εμπλουτισμό του λεξιλογίου και ιδιαίτερα σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Πρόκειται για ασκήσεις που μπορούν να εφαρμόσουν γονείς, εκπαιδευτικοί και θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter