"Η παράξενη ιστορία". Άσκηση μνήμης και Δυσλεξία.


Η "παράξενη ιστορία" είναι κάτι που κάνουμε με τα παιδιά στις συνεδρίες όταν σκοπός είναι να εξασκήσουμε την μνήμη τους. Ιδιαίτερα η μνήμη εργασίας στα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αδυνατεί να "δουλέψει σωστά". Έτσι λοιπόν ενώ έρευνες έχουν δείξει ότι η μακροπρόθεσμη μνήμη δεν επηρεάζεται, η βραχυπρόθεσμη μνήμη αδυνατεί να ανταποκριθεί. Αυτό σημαίνει ότι όταν το παιδί έχει διαβάσει το μάθημα της ιστορίας στο σπίτι και ενώ φαίνεται να το ξέρει δεν θα μπορέσει να το πει την επόμενη ημέρα στο σχολείο.

Λίγα λόγια για την μνήμη εργασίας ή βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Η μνήμη εργασίας χρησιμοποιείται για να κρατήσει νέες πληροφορίες στο μυαλό προτού τις απορρίψει ή τις μεταφέρει στην μακροπρόθεσμη μνήμη.

Περιλαμβάνει τέσσερα βασικά στοιχεία:
  • ηχητική μνήμη (περιλαμβάνει φωνολογία)
  • οπτική μνήμη (περιλαμβάνει την ορθογραφία ή μορφές των λέξεων)
  • κίνηση ή διαδικαστική μνήμη (μερικές φορές ονομάζεται μνήμη συνήθειας, για παράδειγμα, η οδήγηση ενός ποδηλάτου)
  • σημασιολογική μνήμη (ασχολείται με την έννοια).

Ένα άτομο με δυσλεξία μπορεί να βιώσει μια αδυναμία σε κάποιο από αυτά τα κανάλια και αυτό να ασκήσει πίεση στις άλλες μορφές μνήμης (Mortimore, 2003).

Δραστηριότητα: Γράφουμε σε ένα χαρτί (με χρωματιστούς μαρκαδόρους αν θέλουμε) λέξεις στη σειρά που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους πχ. καρότσι, καρότο, γιαγιά προσθέτοντας όλο και πιο πολλές λέξεις κάθε φορά. Ζητάμε απο το παιδί πρώτα να προσπαθήσει να δει τις λέξεις και μετά να τις πει με την σειρά. Η πλειοψηφία των παιδιών θα μπορέσει να πει κάποιες απο αυτές και όχι με την σειρά, ενώ θα δείξουν και δυσφορία στην διαδικασία. Τότε λέμε ότι "Αν αυτές τις λέξεις τις φτιάξω σαν μια γρήγορη και παράξενη ιστορία θα με βοηθήσει να τις θυμηθώ"! Λέμε λοιπόν την δική μας παράξενη ιστορία που μας έρχεται στο μυαλό με τις παραπάνω λέξεις πχ. "Ένα καρότσι με ένα καρότο χτύπησε την γιαγιά"! Αυτό θα το κάνουμε με όλο και πιο πολλές λέξεις κάθε φορά πχ. βιβλίο, κουβέρτα, σαμπουάν, αχινός και θα φτιάχνουμε μια νέα παράξενη ιστορία πχ. "Διάβαζα ένα βιβλίο κάτω από την κουβέρτα αφού είχα λουστεί με σαμπουάν αχινού"!

Σκοπός είναι αυτές τις ιστορίες να τις λέει το παιδί από μέσα του ενώ εμάς θα μας λέει μόνο τις λέξεις και θα ελέγχουμε πόσες είπε και με ποια σειρά. Στο τέλος μπορείτε να λέτε τις ιστορίες που φτιάξατε δυνατά για να διασκεδάσετε με την φαντασία του καθενός.


Εδώ είναι κάποιες απο τις ιστορίες που φτιάχτηκαν απο τα παιδιά στις συνεδρίες:

"Μια γάτα κάθισε πάνω στο αυτοκίνητο και έκανε κουπί"!

"Βρίσκομαι στο φεγγάρι και έχω ένα μπολ γεμάτο γέλιο"!

"Κάθομαι κάτω από ένα κυπαρίσσι και διαβάζω εφημερίδα που μιλάει για μια χώρα που είναι νόμος να πετάς γλάστρες στη θάλασσα"!


Μια διασκεδαστική και δημιουργική μνημονική τεχνική στην οποία το παιδί μαθαίνει πως να θυμάται ασύνδετα μεταξύ τους πράγματα ενώ καλλιεργεί και την φαντασία του.


Απευθύνεται: Σε παιδιά με προβλήματα απομνημόνευσης όπως παιδιά με Δυσλεξία, Διάσπαση προσοχής και άλλες μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε όλα τα παιδιά για να εξασκήσουν την φαντασία τους. Εύκολη να την κάνουν οι γονείς σαν ένα όμορφο επιτραπέζιο παιχνίδι με όλα τα μέλη της οικογένειας,οι εκπαιδευτικοί και οι θεραπευτές.


Αν θέλετε να μάθετε τις δυσκολίες και τα πλεονεκτήματα ενός δυσλεξικού διαβάστε: "Είμαι δυσλεκτικός. Τι με δυσκολεύει περισσότερο και σε τι είμαι καλύτερος;"


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!